Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2025.06.09
Skatteverkets möjligheter att övervaka och följa upp skattebetalningar har förbättrats avsevärt genom digitalisering och ökad tillgång till realtidsdata. Frågan är om revisorns roll i denna process är lika central som tidigare eller om regler och praxis bör anpassas till den moderna affärsmiljön. Det skriver Sten Eriksson och John Osser i en fördjupningsartikel för Balans.
illustration:
Getty Images
Revisorns roll i att granska skatter och avgifter är en viktig del av förvaltningsrevisionen. Enligt svensk lag är det revisorns skyldighet att anmärka om bolaget inte har fullgjort sina skyldigheter avseende skatter och avgifter enligt skatteförfarandelagen. Denna skyldighet har sina rötter i lagstiftningsarbete utförd på 80-talet och avsikten, när reglerna infördes, var att förhindra att företag inte följde gällande skatteregler och skaffade sig otillbörliga fördelar genom att skjuta upp betalning av skatter och avgifter.
Regleringen har sin grund i proposition 1984/85:30, där lagstiftaren ville stävja att skattskyldiga använder staten som en räntefri kreditgivare genom att försena sina betalningar. Syftet var också att skapa en mer rättvis konkurrenssituation, där skötsamma företag inte skulle missgynnas. Vidare fanns det ett behov av att säkerställa att staten erhöll de skatteintäkter som krävdes för att upprätthålla offentliga tjänster och försörja samhällets grundläggande funktioner.
Med tiden har Skatteverkets möjligheter att övervaka och följa upp skattebetalningar förbättrats avsevärt genom digitalisering och ökad tillgång till realtidsdata, vilket gör att revisorns anmärkningar kan anses mindre nödvändiga numer. Detta borde leda till en diskussion om huruvida revisorns roll i denna process fortfarande är lika central som tidigare, eller om reglerna eller praxis bör anpassas till den moderna affärsmiljön.
Det nuvarande regelverket föreskriver att revisorn har att anmärka om bolaget brustit i vissa av sina skyldigheter enligt skatteförfarandelagen (2011:1244). Enligt aktiebolagslagen (9 kap. 34 §) ska revisorn anmärka om bolaget inte har fullgjort sina skyldigheter att:
Enligt vår uppfattning är revisorns kanske viktigaste uppgift av dessa att anmärka om bolaget underlåtit och/eller missat att redovisa skatter och avgifter. Denna artikel inriktar sig dock primärt på anmärkningar på grund av försenade betalningar, där vi upplever störst behov av eventuell förändring av praxis och/eller regler.
Vid bedömningen av om anmärkning ska göras vid försenade betalningar tar revisorn hänsyn till flera faktorer, vilka framgår av FARs revisionsrekommendation RevR 209 Förvaltningsrevision, såsom:
Eftersom lagstiftningen bygger på väsentlighetsprincipen finns det viss flexibilitet i revisorns bedömning.
En av de största utmaningarna för revisorer är att avgöra var gränsen går för att göra anmärkningar, dvs hur de olika faktorerna som redovisats ovan förhåller sig till varandra samt om den sammanvägda bristen, med beaktande av alla omständigheter, bör leda till anmärkning eller ej.
En särskild problematik uppstår när olika revisorer gör olika bedömningar av liknande fall. Detta kan leda till att två företag med samma omständigheter behandlas olika, beroende på vilken revisor de anlitat. En sådan inkonsekvens kan vara problematisk, inte minst utifrån ett likabehandlingsperspektiv, särskilt för företag som är beroende av att ha en revisionsberättelse utan anmärkningar avseende skatter och avgifter för att kunna delta i offentliga upphandlingar eller upprätthålla goda relationer med finansiärer. Detta kan ske, fastän revisorerna som kommer till olika slutsatser har ansatsen att följa den goda revisionsseden.
Det finns flera utmaningar kopplade till revisorns bedömning av sena skattebetalningar:
En annan aspekt är att företag utan revisionsplikt, som valt att inte ha revisor, inte riskerar att få en anmärkning på grund av sena betalningar av skatter och avgifter. Flera myndighetsrapporter har lyft fram att företag utan revisor i högre grad än andra utnyttjas för ekonomisk brottslighet. Detta innebär att regelverket kring anmärkning vid sena skattebetalningar kan straffa företag som valt att ha revisor för att de vill visa för omvärlden att deras finansiella rapportering är rättvisande samt att de är seriösa.
Flera förändringar kan förbättra praxis och göra reglerna mer anpassade till dagens affärsklimat:
Vi är övertygade om att förtydligad och kanske ändrad praxis för revisorns anmärkningar inom området kan leda till att regelverket blir mer rättvist och relevant för dagens företagsklimat, samtidigt som samtliga aktörer kan få en tydligare bild av vad som faktiskt innebär en väsentlig försummelse inom skatte- och avgiftshantering. En sådan ändring borde kunna komma till stånd genom en dialog mellan Revisorsinspektionen och FAR, men för att större förändringar inom området ska kunna ske, krävs regeländringar, vilket enbart lagstiftaren kan göra.
Som revisorer vill vi bidra till ett hållbart näringsliv där företag konkurrerar på lika villkor med rimliga och väl avvägda regler, varför vi tycker att en ändring inom detta område är önskvärd, för att minska risken för olika behandling av företag och att gällande regelverk är anpassad för den tid som vi lever i idag!
Motsvarande regleringar finns för andra företagsformer i andra lagar.
Funderar du på att skriva en fördjupningsartikel?
Hör av dig till redaktionen@far.se