I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Rekrytering – 9 tips till dig som nyligen startat redovisningsbyrå

Har det redan blivit dags att rekrytera? Grattis. Det betyder att kunderna och uppdragen rullar in och att det är dags för nästa steg på byråns resa. Här listar vi de viktigaste tipsen om rekrytering till dig som är ny inom redovisning och revision.

På papperet är det här med rekrytering enkelt. Man hittar och anställer en person där kemin stämmer, som har rätt kompetens och erfarenhet och kan börja jobba redan i dag. Som trivs, bidrar till helheten och vill stanna länge hos just dig.

Men i verkligheten är konkurrensen om rätt kompetens och erfarna medarbetare stenhård och dagens arbetstagare ställer – med rätta – höga krav på flexibilitet, personlig utveckling, trygghet och förmåner. Rörligheten på arbetsmarknaden är stor. Som liten aktör kan det vara riktigt utmanande faktiskt.

Samtidigt är medarbetarna byråns viktigaste framgångsfaktor, så det måste – trots alla utmaningar – bli rätt. Hur ska du då tänka när du ska anställa nya medarbetare? Här kommer våra viktigaste tips.

1. Jobba modernt

I grunden handlar det mesta om hur ni på byrån jobbar. De flesta av dagens och framtidens medarbetare vill jobba med relationer, företagande och att utveckla affärer. Moderna arbetssätt med rådgivning till företag som core business är det viktigaste för att ni ska kunna vara med i matchen om talanger.

Samtidigt. Alla kunder är inte 100 procent digitala ännu. Här gäller det att ha lite fingertoppskänsla och ta det steg för steg. Börja med det enklaste, till exempel leverantörsfakturorna. Sätt upp tydliga och digitala rutiner för ert samarbete. Utvärdera och gör saker annorlunda om det behövs. När processen för hur ni jobbar tillsammans med leverantörsfakturorna sitter – då är det dags för nästa digitala steg.

2. Rekrytera långsiktigt

Branschen har förändrats i grunden de senaste åren och teknikutvecklingen går ännu snabbare i dag. Det gäller att hänga med här och nu, men också tänka till kring vilka behov byrån har på längre sikt.

De medarbetare du rekryterar i dag ska – med viss stöttning av dig som arbetsgivare såklart – också kunna bidra till verksamheten om 5, 10 eller kanske till och med 15 år. Att anställa nya medarbetare är en stor investering, inte minst för en liten byrå, så det gäller att lägga lika mycket tankekraft på framtidens behov och utmaningar som dagens.

3. Se till att synas

Synligheten är en annan utmaning för dig som är mindre. Budgeten att lägga på att synas och skina på webben och i sociala medier är mycket mindre än på de stora byråerna, där det ofta finns medarbetare som jobbar dedikerat med både sociala medier och HR. Det gör också att du som liten byrå får in färre ansökningar och har färre kandidater att välja mellan.

4. Bjussa på dig själv

Det kan såklart kännas motigt, men vägen framåt är att göra så gott du kan med enkla och små medel. Var skön och bjussa på dig själv i den externa kommunikationen. Tryck på fördelarna med att jobba på en liten byrå – möjligheterna att påverka, nära relationer med kunderna och att du som redovisningskonsult kan göra stort avtryck i deras vardag.

5. Fokusera på kemi

En tumregel när du sedan sållar bland kandidater är att fokusera på kemin – om den är rätt kan det vara värt att behöva lägga lite extra tid på att lära upp och kompetensutveckla den personen. Och vi vet, det låter enklare än vad det är i ett litet bolag. Den tid det tar finns liksom inte.

6. Prioritera medarbetarnas utveckling

Att prioritera medarbetarnas utveckling är alltid klokt eftersom det är något dagens och inte minst framtidens medarbetare har högt upp på önskelistan. De vill vara på en arbetsplats där de får utvecklas. Dessutom. Medarbetarna är byråns största investering, så det ligger även i ditt intresse att rusta dem för framtidens behov och utmaningar.

7. Dra nytta av det lilla företagets fördelar

Mycket har hittills handlat om att det kan vara utmanande att vara liten i en bransch som till stor del drivs av stora byråer. Men faktum är att du som liten har helt andra möjligheter att jobba med det som framtidens medarbetare tycker är viktigt på riktigt – värderingar.

I generationsstudier som görs löpande syns sedan flera år tillbaka en tydlig trend mot att unga personer vill jobba i organisationer som delar deras intressen och värderingar.

8. Glöm inte det formella

Ditt jobb går ju ut på att stötta andra i att leva upp till lagar och regler. Att leva som man lär som redovisningskonsult och byrå är därför A och O. Det inger förtroende och skapar trygghet för kunderna. Så tänk igenom och formulera policies och riktlinjer för både själva rekryteringsprocessen och vad som förväntas av de som du går vidare med och anställer.

9. Inspirera andra och inspireras av andra

Alla företag har liknande utmaningar. Stora som små. Och det där berömda hjulet behöver inte uppfinnas på nytt. Så dela med dig av dina erfarenheter till andra och låt dem inspireras och lära av just din resa. På samma sätt kan du få massor av viktiga tips och trix av andra i branschen. Tillsammans är ni starka!

Jobba modernt du också

Som redovisningskonsult har du ett av de viktigaste jobben – att få Sveriges företagare att starta, växa och blomstra. Därför är vår målsättning på Fortnox att du ska kunna jobba mer med företagare, affärer och relationer än med administration.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare