Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Balans 50 år! 1975-2025

Annons
Post banner
Jan Söderqvist, Dan Håfström, Andreas Thorling, Camilla Niva och Martin Grimlund på Balans Live.
Yrkesvardag

2025.12.02 | Uppdaterad: 2025.12.04

Redovisning till salu – så funkar det att köpa och sälja byråer

Camilla Niva berättade om att sälja sin egen byrå och ångra sig. Martin Grimlund på Win-Win Ekonomi berättade om en betydligt mer harmonisk försäljning. Andreas Thorling, Group CEO på Accru Partners, beskrev å sin sida hur det är att först köpa ett stort antal byråer och sedan försöka lära känna dem. Nu finns samtalet från Balans Live tillgängligt i sin helhet.

text:

Redaktionen

foto:

Ekonomi & Företag

I samtalet från Balans Live möts fyra röster för att beskriva den kanske största omvandlingen av branschen på flera decennier. Dan Håfström, chefredaktör på Balans, leder samtalet tillsammans med Jan Söderqvist, branschexpert från Spiris. Under diskussionen lyfts tre perspektiv fram: byråledaren som sålde och byggde nytt, entreprenören som valde koncernens trygghet utan att släppa farten, och förvärvarens bild av hur ett nätverk faktiskt ska hålla över tid. Resultatet är en berättelse om varför man säljer, vad man riskerar och hur man tar hand om människor på vägen.

Sälja eller inte – och vad är priset?

Fler uppköp än någonsin fångar byråer när de är som mest livskraftiga: tillväxt, god lönsamhet, unga ägare. Frågan som återkommer i Söderqvists rådgivning är enkel men avgörande: ska man sälja, och till vem. Camilla Niva lockades av tre skäl – att nå ut bredare med sin kultur, att få fart på automationen och att rucka på branschens fyrkant. Först när erbjudandet låg på bordet började tanken kännas möjlig. När vardagen väl kom blev krockarna konkreta: styrning, villkorsförändringar och kultur.

– Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag inte sålt, säger Camilla Niva.

Martin Grimlund blev betydligt mer tillfreds med sin försäljning av Win-Win Ekonomi som han driver tillsammans med brodern Ludvig. De kände inte att de ville driva byrån till pension och sökte ett “nytt hem” där byrån kunde fortsätta leva väl utan grundarna. Osäkerheten fanns där, men den accepterades som del av beslutet.

– Den dagen man gör det här valet måste man vara beredd på att det inte är man själv som har rätten att fatta de slutgiltiga stora besluten, säger Martin Grimlund.

Andreas Thorling ritar upp köparens karta: storlek ger redundans, kunskapsdelning och investeringskraft. Självständighet betonas som princip – centralstyrning ersätts av coachning – men tidslinjen är längre än ett enskilt PE-fönster.

– Vi ska bygga en verksamhet som är långsiktigt hållbar, säger Andreas Thorling.

Förankring, kultur och förtroendets finstilta

Med försäljning kommer också ett löfte till medarbetarna. Camilla beskriver hjärtklappningen när hon berättade för teamet – och skuldkänslan när utfallet skilde sig från planen. Förtroendet hon bäddat in höll, men konsekvenserna blev ändå stora när hon valde att lämna.

– Jag sålde verkligen mitt barn, och det blev inte som jag hade tänkt för att jag inte hade gjort jobbet, säger Camilla Niva.

Win-Win Ekonomi valde en annan väg. Beslutet hölls på ägarnivå tills affären var klar. Därefter följde intensiv kommunikation och besök från koncernledningen och en tydlig markering: “business as usual” betyder inte att utvecklingen stannar.

Andreas Thorling pekar på det uppenbara hindret i nätverk: hastighet och volym kräver att relationer hinner byggas upp. Därför blir möten och gemensamma forum ett medvetet nav. Men det måste få ta sin tid.

– Vi kommer aldrig tvinga någon till ett samarbete, säger Andreas Thorling.

Siffrorna betyder inte allt

Siffror styr oftast affärer men motiv styr livet efter. Camillas affär blev offentlig: 13,7 miljoner kronor med hälften i aktier.

– Det var viktigt för mig. Jag förhandlade inte om pengarna. För pengar var inte mitt fokus. Det var verkligen att få ägandet kvar.

Martin Grimlund satte ett golv baserat på branschens multiplar och byråns kvalitet – och var beredd att avstå försäljning om nivån inte nåddes.

Vilka byråer är intressanta för köparen? Andreas Thorling beskriver att lönsamheten är viktig, men också att förmågan att bära kultur, medarbetare och kunder väger lika tungt i en organisation som Accru Partners.

Konsolideringen och nästa kurva

Andreas Thorling framhöll att England ligger långt före Sverige i konsolidering, och att även Finland är tydligt före Sverige. Här hemma återstår många små byråer, ofta med hög medelålder, vilket driver ägarskiften oavsett PE-våg. Parallellt pressar digitalisering och AI kostnadsbas, roller och tempo. Andreas Thorling ser fler kunder per konsult och en vardag som glider mot mer kvalificerad rådgivning. Samtidigt lever mångfalden vidare – eftersom det i grunden är kunderna som väljer.

Byråägaren måste göra due diligence på sig själv

Tre återkommande råd sammanfattar vad som krävs för att vara redo innan pennan når pappret. Först handlar det om självkännedom – att verkligen förstå sina drivkrafter och sin tidsplan. Därefter kommer förberedelsen: att analysera konsekvenserna om resultatet avviker från plan och tydliggöra vem som får beslutsrätten då. Slutligen handlar det om att jämföra alternativ, möta flera möjliga köpare och känna efter var både strategi och magkänsla stämmer.

 

Läs också:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare