Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2025.04.24
Omnibus-förslaget med förenklingar av CSRD har passerat sin första hållplats. Nu inleds de svåra förhandlingarna om sak-innehållet i förslaget. Svenska Jörgen Warborn (M, EPP) leder arbetet i parlamentet.
text:
Rakel Lenartsson
foto:
EU-parlamentet
I början av april beslutade EU-parlamentet att stötta EU-kommissionens förslag om att ”stoppa klockan” för fortsatt implementering av CSRD. Det innebär att företag för vilka lagen ännu inte trätt i kraft får en paus på två år, till dess att nya, förenklade regler är på plats. Beslutet innebär även att införandet av CS3D senareläggs ett år.
Förra veckan godkände även ministerrådet, det vill säga medlemsstaterna, förslaget om att stoppa klockan. Denna del av omnibus-förslaget är alltså antagen.
Nu när lagstiftarna har skaffat sig en tidsfrist börjar det svåra arbetet – att enas om sakinnehållet. Vilka tröskelvärden ska gälla? Hur mycket kan rapporteringsstandarden ESRS förenklas? Hur långt ner i värdekedjan ska företagens ansvar sträcka sig? Och så vidare.
Frågorna är tekniska, men också i hög grad politiska, eftersom det handlar om två prioriteringar som ibland krockar: De europeiska företagens konkurrenskraft å den ena sidan och EU:s ambitionsnivå på hållbarhetsområdet å den andra.
Svenska Jörgen Warborn (M, EPP) som är utsedd att leda förhandlingarna i parlamentet, har en tuff uppgift framför sig givet att de politiska gruppernas tycks stå långt ifrån varandra i sakfrågorna. En försmak gavs i samband med det ansvariga utskottets (JURI) sammanträde den 23 april, när ledamöterna i .
I sitt inledningsanförande tryckte Jörgen Warborn på konkurrenskraftsperspektivet. Han gav också ett antal konkreta besked om sin ståndpunkt i olika sakfrågor. Bland annat vill se en linjering av räckvidden (scope) i de olika förslagen; och vill att linjeringen sker i nivå med det högsta tröskelvärdet. Han talade också om behovet av en ”reality-check” när det kommer till företagens klimatomställningsplaner och gav också sitt stöd till kommissionens bantning av kraven i CS3D.
Därefter fick alla partigrupper ordet i storleksordning. Socialdemokraterna (S&D) uttryckte stark oro för att förenklingarna sker på bekostnad av EU:s klimatmål. Liberalerna (Renew) konstaterade att EPP och S&D står långt ifrån varandra, men att Renew är fast besluten att medverka till en kompromiss i mitten, för att behålla ”rationalen” bakom CSRD.
Många befarar att m EPP och den ”breda mitten” inte lyckas komma fram till en kompromiss, så kommer EPP i stället att ta stöd av ytterhögern och det skulle vara ett hårt slag både mot EU:s gröna giv och det politiska klimatet i EU-parlamentet.
Parallellt med arbetet i EU-parlamentet bereds Omnibus-förslaget av tjänstemän från alla 27 medlemsländer, också här med sikte på att länderna ska kunna anta en kompromiss så snart som möjligt. Arbetet leds av ordförandeskapet, som roterar varje halvår. För närvarande är Polen ordförande men den 1 juli tar Danmark över. Även om Polen gärna vill ro frågan i hamn är det kanske mer sannolikt att det blir Danmark som gör det under andra halvåret.
När EU-parlamentet antagit sin sluttext tar förhandlingar med medlemsländerna och EU-kommissionen vid, så kallade trialog-förhandlingar.
Tidplanen framåt: