Det är alltid läge för nästa digitala kliv för dig och dina kunder. Att omfamna ny teknik och jobba smartare öppnar dörren till närmare samarbeten och skapar utrymme för er att utveckla kundernas företag tillsammans. När kravet på att spara papperskvitton nu äntligen är borta – se det som ett gyllene tillfälle att prata digitalisering med dina kunder. Resultatet? En enklare och smidigare kvitto- och utläggshantering.
Kvitton för köp som gjorts efter 1 juli 2024 kan man numera kasta, så länge man har digitaliserat materialet och sparar det i 7 år. Så säger numera Bokföringslagen. Smidigt tycker du! Men kanske har kunden inte samma bild och tycker det funkar bra som det är. Genom att prata om nya lagstiftningen och hur den kan hjälpa till att spara både tid och energi, kan du få med kunden på digitaliserings-tåget. Så här digitaliserar ni kvitto- och utläggshanteringen steg för steg!
Börja med att informera dina kunder om nya lagen och dess fördelar. Boka ett möte där ni utgår från bokföringslagens nya innehåll. Förklara och visa exempel på hur mycket enklare ni skulle kunna jobba med kvitton och utlägg.
Att digitalisera kan låta som ett enormt arbete, men om du börjar med att introducera ett smart verktyg i taget blir omställningen inte så påtaglig. Börja med automatisk bankkoppling, som kopplar ihop kundens bankkonto med bokföringen. Fortsätt med att börja jobba med en bra app och företagskort som också går att koppla direkt till bokföringen. Dessa tre delar kommer förenkla flera vardagsbestyr för kunden utan att kännas krångliga.
Släpp inte taget om kunden innan den förstått hur och varför man använder sig av digitala verktyg. Visa, förklara och visa igen. Den tiden kommer ni ha igen längre fram. Du bygger dessutom förtroende och stärker ert samarbete.
Ibland kan det vara svårt för kunden att se resultat. Peppa och visa några exempel på saker som kunden gjort bra och som faktiskt har gjort skillnad. Det kan till exempel vara att alla underlag har kommit in i tid och varit korrekta – och att du som konsult sluppit lägga tid på att påminna.
Hurra! Nu har ni skapat en ny och mer digital rutin för kundens kvitto- och utläggshantering. Visa gärna hur bra den stämmer överens med nya bokföringslagen och hur många moment ni numera inte behöver göra manuellt. Och sluta inte att se över hur ni jobbar.
Som bekant händer det mycket på mjukvarufronten och du som redovisningskonsult behöver hålla koll och kunna lotsa dina kunder mot ännu smartare arbetssätt.