Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Foto: Crelle
Karriär

2023.10.10

Med kundrelationen i fokus

Vägen till auktoriserad lönekonsult har inte varit särskilt glamourös. Men i dag, med auktorisationen i bakfickan, en chefsroll på Grant Thornton och dessutom utbildningsansvarig ångrar Emelie Hansson inte sitt yrkesval.

text:

Charlotta Marténg

Hon har alltid haft lätt för system och digitala verktyg, och på gymnasiet föll valet på sam­hälle/media. 

– En styrka jag har är att kuna läsa mig till saker, säger Emelie Hansson.

Som för många andra i hennes ålder lockade jobb i Norge en tid efter gymnasiet och när kom hem till Norrköping igen fick hon jobb på Aditro i Norrköping där det framför allt handlade om att flytta papper från pärmar till arkivlådor. Men en av cheferna såg potential i Emelie och gav henne uppgiften att testa ett nytt lönesystem.

– Det var tufft! Jag har gjort många fel som jag har fått sona och visst har det hänt att jag önskat att jag hade pluggat, då hade vägen kanske inte varit lika guppig. Samtidigt var det häftigt och märkligt att få förtroendet och känna att jag klarade det.

Efter några år bytte hon jobb och började med löneuppdrag. Kort därefter hörde Grant Thornton av sig och valet att byta arbets­givare var inte självklart men efter ett möte med dåvarande kontorschef kändes det spännande och utvecklande.

När Emelie började på Grant Thornton var det hon och en till som jobbade med lön, men inte på 100 procent. Emelie, som hade börjat få löpande kunder, fick gå en grundkurs i redovisning.

– Det är det som är så bra med min arbetsgivare, att man får prova! Grundkursen var riktigt bra eftersom den har gett mig en förståelse för helheten. Att förstå hela kedjan är viktigt när man sitter med lönefrågor.

Under åren har arbetet genomgått en enorm förändring i och med digitaliseringen. Där har Emelie spelat en stor roll på arbetsplatsen. Hennes fallenhet och talang för system gjorde att lotten föll på henne att ta ett stort ansvar i att visa och förklara de nya systemen, både för kollegor och kunder. 

Digitaliseringen har även påverkat själva yrkesrollen och det har blivit tydligt vilka kvalifikationer som behövs. Dessutom har kraven på affärsmässighet ökat kraftigt. 

– Jag är bra på att bygga relationer och ­duktig på analyser och siffror. Lönekonsult­yrket har gått från att vara något som gjordes med vänsterhanden till att det kräver riktig kompetens.

En del i jobbet handlar också om att sälja in tjänsterna till kunderna. Argumentet rätt lön i rätt tid, håller dock inte längre menar Emelie. Att löneutbetalningar ska fungera och bli rätt är snarare en hygienfaktor i dag. Snarare ­handlar det om att lönekonsulterna måste vidga sig och gå utanför sin komfortzon.

– Vi måste sälja oss som den bästa versionen av lönekonsulten, vi behöver kunna ge kunden något mer. Annars blir vi lätta att byta ut. Det är där relationsbyggandet kommer in i bilden. Vi ska fungera som en bra kompis som håller kunden i handen. Vi är de som översätter ­regelverk och kollektivavtal så att det blir ­begripligt. Många gånger kan lönekonsulten vara den på byrån som kunden har mest ­kontakt med, då är det viktigt att vi är en del i teamet.  

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare