Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Expertfrågan

2024.11.13 | Uppdaterad: 2024.11.14

Kvalitetsstyrning enligt ISQM 1 – så säkerställer du hög kvalitet i revisionen

Kvalitet är A och O i en revision och enligt ISQM 1 ska alla revisionsföretag ha ett riskbaserat kvalitetsstyrningssystem på plats för att säkerställa en hög kvalitet i uppdragen. Suzanne Messo, auktoriserad revisor och rådgivare på FAR, berättar hur du uppnår en hög kvalitet och vad som är viktigt att tänka på för att möta kraven i en kvalitetskontroll.

text:

Eric Widegren

illustration:

Getty Images

Detta är den andra delen om kvalitetsstyrning enligt ISQM 1. I går Suzanne Messo igenom grunderna och berättar vad ett kvalitetsstyrningssystem innebär i praktiken.

 

1

Vad innebär god kvalitet?

Svar:

Genom ett konsekvent genomförande av uppdrag som håller god kvalitet tillgodoses allmänhetens intresse. Utformningen, implementeringen och användningen av kvalitetsstyrningssystemet möjliggör ett konsekvent genomförande som håller god kvalitet genom att ge revisionsföretaget en rimlig försäkran om att målen med kvalitetsstyrningssystemet uppnås.

 

Uppdrag av god kvalitet uppnås genom att planera och utföra uppdrag och rapportera om dem i enlighet med standarder för yrkesutövningen och tillämpliga krav i lagar och annan författning.

 

En del i kvalitetsstyrningen är att revisionsföretaget ska etablera riktlinjer eller rutiner avseende vilka uppdrag som ska vara föremål för uppdragsanknuten kvalitetskontroll samt hur denna ska utföras.

 

Att uppnå målen i de professionella standarderna och följa kraven i tillämplig lag eller annan författning, innebär att använda sitt professionella omdöme och, när det är tillämpligt på uppdragstypen, tillämpa en professionellt skeptisk inställning.

2

På vilket sätt är vidareutbildning en del i kvalitetsarbetet?

Svar:

Enligt ISQM 1 är kompetens personens förmåga att utföra en roll och går utanför kunskaper om principer, standarder, koncept och processer. Det avser integrationen och tillämpningen av teknisk kompetens, yrkeskunnande och yrkesetiska krav, värderingar och attityder. Kompetens kan utvecklas genom en rad olika metoder, inklusive yrkesutbildning, kontinuerlig vidareutbildning inom yrket, övning, arbetslivserfarenhet eller genom att mindre erfarna teammedlemmar får coachning av mer erfarna medlemmar.

 

Av ISA 220 framgår att den ansvariga revisorn måste förvissa sig om att uppdragsteamet, samt eventuella specialister i revisionsarbetet som inte ingår i uppdragsteamet, tillsammans har den ändamålsenliga kompetensen och förmågan för att utföra revisionsuppdraget enligt standarder för yrkesutövningen och krav i tillämpliga lagar och andra författningar, och det ska vara möjligt att lämna en med hänsyn till omständigheterna korrekt revisors rapport.

 

Vidare framgår att relevanta yrkesetiska krav ska följas, bland annat professionell kompetens i enlighet med IESBA:s etikkod.

3

Har FAR några särskilda krav på vidareutbildning?

Svar:

FAR:s medlemmar ska uppnå och bibehålla professionell kompetens och skicklighet på den nivå som krävs för att säkerställa att en kund får kompetent och professionell service. Det är en av de grundläggande etikprinciperna som framgår av IESBA:s Etikkod.

 

Den internationella branschorganisationen IFAC (International Federation of Accountants) har också utfärdat standarder för utbildning, IES (International Education Standards). FAR har åtagit sig att verka för att IFAC:s regler genomförs i Sverige så långt som möjligt med hänsyn till nationella förutsättningar. Genom att följa FAR:s EtikR 4 Vidareutbildning bedömer FAR att medlemmarna uppfyller IFAC:s standard för vidareutbildning, IES 7 Continuing Professional Development.

4

Vilka andra krav på vidareutbildning behöver revisorn beakta?

Svar:

För kvalificerade revisorer finns särskilda bestämmelser om fortbildning i 13 § Revisorsinspektionens föreskrifter (RIFS 2018:2) om villkor för revisorers och registrerade revisionsbolags verksamhet. Enligt 6 § förordningen (1995:665) om revisorer ska auktoriserade och godkända revisorer genomgå fortbildning.

 

Fortbildningens syfte är att behålla de kunskaper och förmågor som ingår i en revisors grundutbildning (revisorsexamen). Fortbildningen ska säkerställa att revisorn har tillräckliga teoretiska kunskaper för att utföra lagstadgad revision i företag av olika storlek och med olika slags verksamhet samt förmåga att i praktiken tillämpa sådana kunskaper i revisionsarbetet.

 

Vidareutbildning kan avse fördjupning av grundläggande kunskaper inom de ämnesområden som ingår i grundutbildningen samt uppdatering och/eller specialisering inom ett visst område. Revisorn måste uppdatera sina kunskaper under hela den tid som han eller hon är yrkesverksam, och behovet styrs av utvecklingen inom respektive område. Specialisering avser sådan utbildning som en revisor genomgår för att utveckla särskild kompetens inom ett visst område.

5

Är kvalitetskontroll lagstadgat?

Svar:

Enligt revisorslagen 27a § ska revisorer och registrerade revisionsbolag, på grundval av en riskbedömning men minst vart sjätte år, vara föremål för en oberoende kvalitetskontroll.

6

Finns det ytterligare krav på kvalitetskontroller?

Svar:

Svar: Revisorer och revisionsbolag ska följa olika standarder rörande kvalitetskontroll:

 

• ISQM 1 som behandlar kvalitetsstyrning för revisionsföretag som utför revision och översiktlig granskning av finansiella rapporter samt andra bestyrkande uppdrag och näraliggande tjänster

• ISQM 2 som avser uppdragsanknuten kvalitetskontroll

 

I ISA 220 (omarbetad) behandlas exempelvis revisorns specifika ansvarsområden avseende kvalitetsstyrning på uppdragsnivå för en revision av finansiella rapporter och den uppdragsansvariges relaterade ansvar.

7

Hur utförs lagstadgad tillsyn och kvalitetskontroll av revisorer?

Svar:

Revisorer står under myndighetstillsyn av Revisorsinspektionen och FAR:s kvalitetskontroll är en del i denna tillsyn. FAR ansvarar, enligt en överenskommelse med Revisorsinspektionen, för att utföra kontroller av alla godkända och auktoriserade revisorer samt revisionsföretag. Kvalificerade revisorer och registrerade revisionsbolag som har revisionsuppdrag i företag av allmänt intresse (noterade företag, banker och försäkringsbolag) kontrolleras inom ramen för den särskilda kvalitetskontrollen av Revisorsinspektionen.

 

Övrig kvalitetskontroll sker genom att Revisorsinspektionen dels kvalitetssäkrar den kontroll som branchorganisationen FAR utför av sina medlemmar, dels direkt kontrollerar de revisorer som inte är anslutna till FAR.

 

Revisorsinspektionen utför även tematillsyn som är en viktig åtgärd i arbetet med att utveckla god revisors- och revisionssed. Syftet är att på sikt höja revisionskvaliteten och yrkesetiken genom att ge branschen vägledning inom det område som tillsynen avser.

8

Hur ofta genomför FAR kvalitetskontroller?

Svar:

Revisorer som är medlemmar i FAR genomgår kvalitetskontroll minst vart sjätte år. Syftet är att kontrollera att de efterlever FAR:s etiska regler, samt kontrollera att de regelverk och standarder som är aktuella för yrkesgruppen efterlevs, exempelvis ISQM 1, ISA och revisorslagen.

 

För revisorer är FAR:s kvalitetskontroll även en del av Revisorsinspektionens tillsyn. Det är medlemsbyrån som tas ut för kontroll, vilket innebär att medlemmar som byter byrå omfattas av den nya byråns kvalitetskontroll och kan därför bli uttagen för kvalitetskontroll tidigare än vart sjätte år. En nystartad byrå väljs som regel ut för kontroll inom två år.

9

På vilket sätt bidrar genomförda kvalitetskontroller till förbättrad kvalitet?

Svar:

FAR informerar årligen om vanligt förekommande brister i kvalitetskontrollerna och vägleder medlemmarna att komma till rätta med de brister som har identifierats. Det kan innebära att FAR tar fram utbildningar inom ett visst område och synliggör vissa frågeställningar i artiklar eller webbinarium. Det kan även resultera i att FAR tar fram vägledning, mallar eller andra stöd, samt bevakar utvecklingen inom områden som berör medlemmarnas verksamheter och uppdrag. Kvalitetskontrollen är tillsammans med medlemsrådgivningen de viktigaste källorna till FAR:s utvecklingsarbete.

10

Hur kan jag öka mina möjligheter att få godkänt i kvalitetskontrollen?

Svar:

Jag rekommenderar att du anmäler dig till FAR:s förberedande kurser; Inför kvalitetskontrollen – revisorer, Inför kvalitetskontrollen – redovisnings- och lönekonsulter eller ISQM 1.

11

Har du några avslutande tips för att uppnå god kvalitet?

Svar:

Jag skulle vilja ge fyra tips som hjälper dig att uppnå en god kvalitet i arbetet:

 

• Var proaktiv genom att göra ett grundligt arbete med planering, genomförande och uppföljning av uppdragen.

• Frigör tid för att kunna utföra, rimlighetsbedöma, analysera och kvalitetssäkra. Det är inte tillräckligt att riktlinjer och rutiner finns dokumenterade. Så se till att skapa och frigöra tid för att kunna utföra arbetet med bra kvalitet. Tidsbrist är inget giltig skäl till att inte efterleva de riktlinjer och rutiner som finns. Krav på ledning och styrning kan uppnås om det finns tid att kunna utföra dessa moment.

• Kommunicera mål löpande till hela organisationen och följ upp efterlevnad av dessa. Ta fram verktyg och hjälpmedel för att lättare kunna efterleva målen.

• Dokumentera för att öka förståelsen för kvalitetsstyrningssystemet bland personalen så att de förstår sina roller och ansvarsområden, både med avseende på kvalitetsstyrningssystemet samt utförande av uppdrag.

!

Ställ en fråga!

Som medlem kan du kostnadsfritt ställa frågor till FAR:s rådgivare. Frågorna kan gälla redovisning, revision och juridik. Det kan också vara frågor som rör din yrkesroll. 

.

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare