Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2023.03.20
Branschen kommer ingenstans med floskler och tomma ord. Det genomskådas av generation Z. ”Det gäller att vara autentisk och möta dem med respekt”, säger Clara Olsson, Employer Branding Manager, Grant Thornton.
text:
Dan Håfström
En värderingsstyrd generation kliver in i branschen. Generation Z. Balans har intervjuat storbyråerna om deras strategi för att locka framtidens medarbetare.
Under ett par veckor träffar vi några av storbyråerna för att ta reda på hur de gör för att vara en attraktiv arbetsgivare och vilka effekter generation Z:s värderingar kommer att ha på företagskulturen.
Clara Olsson, Employer Branding Manager, berättar om Grant Thorntons strategi.
– En viktig sak är ärlighet. Zoomers är uppväxta med att kolla fakta och jämföra recensioner i mobilen. De har lärt sig att se igenom floskler och tomma ord. Så det som gäller är att vara autentisk och bemöta dem med respekt. Vi uppmanar våra medarbetare att alltid vara autentiska i sin dialog med studenter och med egna ord berätta varför de trivs på Grant Thornton.
– Zoomers vill ha en kreativ och händelserik arbetsmiljö där sociala inslag som pingismatcher och AW är naturliga delar. De är också väldigt måna om flexibilitet och att kunna lägga upp sin arbetsdag själva. Vi på Grant Thornton har inte någon policy som kräver att våra medarbetare är på kontoret ett visst antal timmar i veckan. Vi eftersträvar också en större flexibilitet vad gäller den fysiska arbetsmiljön, just nu pågår en rörelse från fasta arbetsplatser till att vi skapar olika typer av mer dynamiska miljöer, till exempel fokusmiljö, social miljö och samarbetsmiljö, där medarbetaren väljer plats efter de behov den har för stunden.
– Det är otroligt viktigt. Klarar vi inte kompetensförsörjningen kommer branschen och i slutändan även samhället att få stora problem. Revisorer utgör en viktig samhällsfunktion och är en förutsättning för att vårt system ska fungera och att näringslivet ska utvecklas. Därför behöver vi höja branschens status, och kanske behöver byråerna söka ett tätare samarbete för att få större kraft i det arbetet.
Läs även: