I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Gott nytt 2026 – sju tips som kan göra er ännu vassare

Ett nytt år öppnar upp för nya och smartare arbetssätt, tydligare samarbeten och ännu mer värde för kunderna. Här kommer sju tips som kan ge stora effekter – och som kan hjälpa er att vidareutveckla både byrån och kundernas affärer under 2026.

1. Stärk er relation till kunden ännu mer

Relationen kund–konsult är en allt större del av värdet för många företagare och just redovisningskonsulten är ofta företagarens både trygghet och bollplank. Arbeta ännu tätare och mer strukturerat tillsammans, med fasta kontaktpunkter och tydliga förväntningar.

2. Paketera erbjudandet

Eftersom ni jämförs och kommer att jämföras med andra byråer är en klar och enkel paketering en stor fördel. De flesta kunder vill snabbt förstå vilken nivå av stöd de får och hur ert samarbete är tänkt att fungera. Det behöver helt enkelt vara tydligt för både er och kunden vad som ingår i ert erbjudande – och vad som gäller. Ta därför en stund för att se över hur ni namnger och beskriver era tjänster. Tydliga nivåer gör det dessutom lättare för kunden att växa med er, samtidigt som det skapar trygghet internt. Om ni behöver komplettera ert erbjudande kan även samarbeten med andra bidra till att kunden får ett mer komplett paket.

3. Använd AI där det skapar verkligt värde

AI är nu en självklar del av mångas arbetsvardag, som en extra kollega som frigör tid och tar bort många repetitiva moment från er byrå. Men kom ihåg att AI behöver er kunskap för att bli riktigt vass. Använd AI där det gör mest skillnad för er arbetsvardag och underskatta inte er roll. Visst behöver ni lära känna er nya AI-assistent, men den behöver också lära känna er och era arbetsuppgifter för att kunna bidra på byrån.

4. Skapa tydliga processer – utan att tappa det personliga

Självklart ska er byrå behålla den personliga touchen, men det kan vara svårt och tidskrävande att ha olika arbetssätt och rutiner för varje enskild kund. Med gemensamma processer och flöden för alla kunder blir det enklare att jobba – och ni kan få mer tid över för de där viktiga relationsbyggande samtalen med din kund.

5. Få till ett jämnare flöde över året

Genom att utnyttja fler automatiseringar och jobba med ett pålitligt byråstöd blir det möjligt att jämna ut arbetsbelastningen över året. Löpande avstämningar och realtidsdata gör att ni slipper jaga in uppgifter i sista stund. Vårens bokslut och årsredovisning blir då en aktivitet som knyter ihop säcken – i stället för ett stort berg att bestiga.

6. Ligg steget före i regelverken – och översätt dem till tydliga rutiner

Både ni och kunderna börjar bli vana vid att regler och lagar ständigt förändras. Det kan handla om allt från lönetransparens och penningtvätt till hållbarhet och tillgänglighet. Att sätta sig in i förändringarna i god tid, göra dem begripliga och omvandla dem till konkreta rutiner och erbjudanden är guld värt för kunden och skapar trygghet och förtroende. Kanske kan ni samarbeta med andra i branschen kring vissa frågor för att byta både erfarenheter och tjänster.

7. Gör lärandet till vardag

En lärande kultur gör byrån mer motståndskraftig. Det behöver inte handla om stora utbildningsinsatser, utan hellre små, regelbundna steg framåt. Avsätt tid för kunskapsdelning kollegor emellan, testa nya arbetssätt i liten skala och gör det roligt att lära nytt. I en tid av ständig förändring är kanske lärandet det enda som är konstant – och en av era tydligaste konkurrensfördelar.


utgiven av

Ansvarig utgivare