Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2021.09.28
Att hela branschen måste öka kunskapen om hållbarhet är en självklarhet. Annars kan det skada både branschens attraktionskraft och affärerna. Det menar fyra ledande branschexperter.
text:
Sofia Hadjipetri Glantz
Utbilda, utbilda, utbilda. Kännedomen om hur hållbarhet påverkar branschens yrkeskategorier – och kunderna – måste drastiskt öka. Branschen behöver helt enkelt bli hållbarhetssmart, det finns inget annat sätt om man vill vara en byrå och ett yrke i tiden.
Det framkom när FAR anordnade en paneldiskussion med titeln ”Hur kan revisions- och rådgivningsbranschen bidra till att vi når klimatmålen?”, i samband med FAR:s stämma 23 september.
− När jag föreläser på yrkeshögskolor är det tydligt att Generation Z inte vill kliva upp ur sängen om de inte kan rädda världen. De vill känna att de gör skillnad, även inom hållbarhet, sade Petra Örjegren, auktoriserad redovisningskonsult, ägare och VD Stabilisator, under debatten.
− Sätt ihop ekonomi, företagande och hållbarhet och få in tänket tidigt i utbildningarna. Det ska vara en del av professionen, tillade hon.
Torbjörn Westman, hållbarhetsspecialist på KPMG och ordförande i FAR:s Specialistgrupp Hållbarhet, påminde att den approachen gäller samtliga branschens yrkesroller.
− Oavsett om man är rådgivare, revisor, jobbar med lön eller redovisning: Vad definierar vi inom hållbarhetsformatet? Hållbarhet är inte ett sidospår. Som ekonom ska man ha koll på de här frågorna. Sedan behöver vi även ta in tunga experter, sade han.
Han fick medhåll av Markus Håkansson, auktoriserad revisor på BDO och ansvarig för byråns hållbarhetssatsning, som även påminde att yrkesrollerna inom fältet lär breddas:
− Det finns bara ett par masterprogram i hållbar utveckling i dag i Sverige. Men det är inte enbart ekonomer som söker dit. De som jobbar inom revisions- och rådgivningsbranschen kommer inte heller bara vara ekonomer. Våra yrken kräver IT-stöd och komplicerade beräkningar. Vi ska vänja oss vid den tanken, det här är ett kulturellt hinder på byråerna som vi måste kliva över, menade han.
Panelen var med andra ord rörande överens. Kunskapen inom hållbarhet måste höjas för FAR:s fyra medlemskategorier. Att strunta i hållbarhetsfrågorna på byrån kan dessutom bli en dyrköpt läxa.
− Vi har företagens förtroende. Om inte vi belyser hållbarhetsfrågan med kunderna, vem ska då göra det? Det här är en affärsmöjlighet för oss som vi måste ta vara på – och en affärsrisk om vi låter bli, underströk Petra Örjegren.
− Från politikens sida kommer trycket att öka. Branschen har en nyckelroll genom att vi mäter och verifierar. Det kommer troligen villkor att ställa om i en viss inriktning, sade Hans Peter Larsson, skatteansvarig på FAR.
Långsiktighet, uthållighet och – det tål att upprepas – utbildning är A och O. Hållbarhet är ingen ”quick fix”, vilket Markus Håkansson från BDO påminde om:
− Hållbarhet måste man se som en resa som aldrig tar slut. Grundutbildningen har en stor roll, men det är också viktigt att FAR jobbar med frågorna. Sedan är hållbarhet även kopplat till riskerna vi ska bedöma.
Petra Örjegren hoppas att fler auktoriserade redovisningskonsulter inser potentialen i sin rådgivande funktion:
− Ta chansen och prata med din kund! Man kan inte göra allt själv, men vi kan tillsammans hjälpa de mindre byråerna att vara stolta över sin rapportering, sade hon.