Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
Nominerad till Publishingpriset 2025
2025.10.28
Accru Partners nya Sverige-VD Adam Fors bedyrar att byråerna som ingår i koncernen ska fortsätta att ha en väldigt stor självständighet. – Vi tvingar ingen att byta namn, och vi lägger oss inte i byråernas prissättning, säger han.
text:
Dan Håfström
foto:
Dan Håfström
Hittills har Andreas Thorling, Group CEO, varit ansiktet utåt för PE-backade revisions-, redovisnings- och skattekoncernen Accru Partners. Men när han behövde ägna sig åt den internationella expansionen, främst i Danmark, Norge och Storbritannien, blev det läge att rekrytera en Sverigechef. Valet föll på Adam Fors som har en lång bakgrund inom professional services men som saknar tidigare erfarenhet av revision, redovisning och skatt.
− Min ambition är att skapa de bästa förutsättningarna för våra redan starka byråer att fortsätta utvecklas. Vi menar på allvar att de ska vara autonoma – samtidigt som de kan ta del av styrkan och möjligheterna i att vara en del av något större. På så sätt kombinerar vi det bästa av två världar.
− Man får inte glömma bort att den här branschen är driven av människor som har byggt upp en speciell och värdefull kultur på sina respektive byråer, att då komma in och göra stora förändringar i den kulturen tror vi kommer att hämma prestationen. En bra byrå har ju blivit framgångsrik av ett skäl och om man byter skyltar och tvingar in dem i nya processer och tar bort mandat att fatta beslut i vardagen, så tror vi inte att vi kommer att skapa värde utan att vi kommer att förstöra värde. Jag vill inte recensera våra konkurrenter i branschen, men det finns exempel i andra branscher där för mycket centralstyrning riskerar att hämma motivation och prestation.
− Det handlar till exempel om centrala initiativ vad gäller automatisering och AI, utbildningar, compliance, att hitta skalfördelar, men också att erbjuda en plattform för samarbete, utbildningar och utbyte av erfarenheter.
− Absolut, det har vi gjort sedan dag ett. Det handlar till exempel om olika typer av system, där har vi ett bättre förhandlingsläge med alla våra byråer i ryggen.
− Nej, och det vill jag verkligen poängtera, varje enskild byrå fattar alltid ett självständigt beslut om vad den ska ha för system.
− Vi erbjuder gemensamma upphandlingar och initiativ där det gynnar byråerna, men varje bolag bestämmer alltid själv. Om 15 byråer är med på en upphandling av ett system så blir den upphandlingen mer fördelaktig än om bara en byrå är med. Tack vare vår storlek får vi också möjlighet att påverka utvecklingen av systemen.

− Den stora styrkan är att vi har samlat de absolut bästa bolagen. Och när man samlar de absolut bästa så tror vi ju att de bolagen över tid kommer att vilja hitta samarbeten, dela erfarenheter och bli bättre tillsammans. Vi vill gärna se Accru Partners som en familj, om en byrå behöver hjälp med till exempel skatt, juridik eller moms blir det naturligt att vända sig till någon inom familjen i första hand.
− Bland annat har vi en gemensam kommunikationsplattform. Alla kollegor på alla våra marknader har tillgång till den och kan utbyta erfarenheter och ställa frågor till varandra. Utöver det har vi gemensamma utbildningar, afterworks och konferenser där vi får möjlighet att ses fysiskt.
− Det påminner lite om en variant av Facebook med olika grupper och teman. Det kan vara frågor, initiativ, eller tips. Man får hjälp och svar på frågor väldigt snabbt. Vi kraftsamlar också kring olika utbildningsinsatser där vi nyttjar alla bolagens styrkor. Så det är en plattform med mycket aktivitet.
− Det sköter bolagen helt själva så det är ingenting som vi lägger oss i.
− Absolut, vi har väldigt bra koll på att det sker, och det är många samarbeten. Alla våra byråer har både pågående och genomförda samarbeten.
− Vi gör saker för att underlätta byråernas samarbete. Nyligen samlade vi till exempel 750 medarbetare i Åre under tre dagar för att fira framgångar och lära känna varandra bättre.
− Nej gratis var det inte, men det var en fantastiskt bra investering för att stärka kultur och samarbete.
− Att lära känna varandra handlar inte bara om att presentera sin byrå och dess verksamhet, utan det är mötet människor emellan som verkligen betyder något och skapar värde. Den personliga kontakten är kittet som håller ihop oss. Om jag åkt mountainbike downhill i Åre tillsammans med en kollega på en annan byrå så blir det mycket naturligare att kontakta den personen för att inleda ett framtida samarbete.
− Om du räknar med alla som jobbar i Accru Partners, även i Storbritannien där vi ännu inte har några bolag, så är vi just nu ca 25 personer, men det är för fyra marknader: Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien.
− Just nu har vi resurser inom M&A, affärsutveckling och compliance. Vi rekryterar också en business controller. I tillägg till det så har vi ett centralt finansteam och en kommunikationsansvarig som stöttar den svenska verksamheten. Men fler än så är vi inte.
− Vi är väldigt slimmade. Och det är själva tanken med organisationen. Vi bygger inte upp en organisation som ska sköta byråernas operativa arbete.

− När vi startade i februari 2024 var vi den första aktören som förvärvade kombibyråer – vi har vuxit väldigt snabbt och den takten verkar inte avta. Idag är vi 1000 kollegor på 34 byråer som omsätter 1,3 miljarder i Sverige. Vårt erbjudande verkar vara väldigt uppskattat av marknaden.
− Det finns många entreprenörer därute, som tidigare har jobbat för Big 4 och kände att det inte var rätt för dem, och som sen har startat upp och utvecklat sina egna verksamheter. De tycker det är roligt att driva egen verksamhet, de är framåtlutade och brinner för att skapa tillväxt men ser också möjligheten i att bli en del av något större och få stöd med till exempel compliance, utbildning, automatisering och AI samt affärsutveckling.
− Det bästa svaret på den frågan är att vi har förvärvat de bästa bolagen så den ekonomiska kravbilden är självsanerande, de som jobbar med oss är drivna framåtlutade entreprenörer som redan har bra ekonomisk avkastning och en plan framåt. De har skapat värde under lång tid och fortsätter skapa värde.
− Jag har hört de ryktena, men jag har själv inte varit engagerad i någon diskussion om prissättning på det sättet, däremot är vi engagerade i affärsutvecklingen. Kan vi utveckla vårt erbjudande? Kan vi skapa ännu mer värde för våra kunder som gör att vi också kan ta mer betalt? Såna saker är alltid relevanta att prata om.
− Nej. Byråerna ansvarar för sina egna prissättningar.
− Prisbilden är ingenting som vi från centralt håll i Accru Partners lägger oss i över huvud taget, den har det lokala ledarskapet stenkoll på.
− Vi kontaktar såklart byråer, men nu på senare tid har det blivit vanligare att byråerna kontaktar oss. Utifrån den kontakten gör vi en bedömning och då handlar det inte bara om finansiella tal utan även om mjuka värden till exempel vilket renommé byrån har på marknaden, hur personalen trivs och kulturen på byrån. Vi har hittills genomfört 34 förvärv, men det är mycket inspirerande att intresset från starka byråer fortsätter att vara stort.
Fakta Accru Partners
Accru Partners är en koncern inom revision, rådgivning och redovisning som startades av PE-bolaget Axcel i februari 2024. För närvarande består Accru Partners svenska del av 34 byråer som tillsammans har 1000 anställda och omsätter 1,3 miljarder kronor i Sverige. Accru Partners centrala organisation består av 25 personer som jobbar mot Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien.
Läs också: