Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2020.05.15 | Uppdaterad: 2021.10.12
Hon identifierar sig inte som karriärkvinna, tycker om högt i tak och ogillar ordet chef. Sedan första februari är hon VD för Sveriges andra största revisionsbyrå, EY. Medarbetarna, både nuvarande och blivande, står i fokus för Anna Svanbergs ledarskap.
text:
Rakel Lennartsson
foto:
Christian Gustavsson
När hon började på EY hade hon ingen tydlig plan för sin karriär. 18 år senare är Anna Svanberg VD för ett konsultföretag med nära 3 000 anställda och drygt fyra miljarder kronor i omsättning senaste verksamhetsåret. Parallellt med karriären som börsbolagsrevisor har hon fått tre barn som i dag är i nedre tonåren.
– Konsultyrket är det bästa jobbet för den som vill ha familj. För mig har familjen alltid gått först, säger Anna Svanberg, som gärna delar med sig av sig egen berättelse för att visa på möjligheterna inom revisions- och rådgivningsbranschen.
Man får lätt intrycket av att allting har gått som på räls för Anna Svanberg, men under vårt samtal berättar hon att det varit personliga händelser i familjen som varit tuffa. Hemligheten – som hon för övrigt är öppen med – är att våga säga som det är.
– Arbetsgivaren kan inte veta hur just du vill ha det. Man måste vara tydlig och rakt på sak. Tala om hur du vill ha det, är mitt råd till yngre.
– Det har varit jättespännande och roligt – och intensivt eftersom det samtidigt varit högsäsong med mycket revisionsfrågor. VD:n för en revisionsbyrå måste enligt lagen vara auktoriserad revisor, men vi har ju tre affärsområden till som är lika viktiga. I min nya roll lär jag mig mer om alla affärsområden och får träffa och lära känna ännu fler kollegor, studenter och potentiella kunder. Jag har varit länge i bolaget och känner många av de äldre medarbetarna, samtidigt som jag inte tappat kontakten med de yngre, den här kontakten med medarbetarna tror jag är värdefull i min nya roll.
– Jag gillar inte ordet chef, i bemärkelsen någon som bestämmer över andra. Jag vill vara en ledare som får med mig de anställda, mina kollegor, och att de ska våga säga vad de tycker och tänker. Jag är en frågvis person som gärna lyssnar på andra, alla kan olika saker och det är viktigt att vara lyhörd och engagera kollegor. Bara för att man är VD behöver man inte veta bäst i en sakfråga utan jag tror på dialog. Jag hoppas vara en ledare som man vågar vända sig till, och jag hoppas också vara en förbild.
– VD-rollen innehåller en formell del som spänner över många områden och en del som man kan forma själv. Jag kommer att lägga mycket av mitt fokus på employer branding och att ha kontakt med studenter. EY växer samtidigt som det råder hård konkurrens om arbetskraften, så vi är många som konkurrerar om att attrahera de bästa medarbetarna.
– Jag skulle säga hållbarhetsfrågorna, digitaliseringen och att kunna attrahera och behålla rätt medarbetare. Ett högaktuellt projekt som kommer att göra stor skillnad för EY:s hållbarhetssiffror är vårt lokalbyte där vi kommer att flytta in i nya lokaler som är anpassade till vår strategi om att vara ett digitalt, modernt företag i framkant.
– Det handlar om vilken typ av person man är helt enkelt. Jag tycker det är viktigt att inte bara fokuserar på betyg utan också ser personen bakom, speciellt med tanke på att vi är konsulter. Det behöver vara personer med sunda värderingar och som gillar att jobba i team. Som arbetsgivare med stort rekryteringsbehov kan vi också hjälpa kandidater att hitta rätt inom EY genom att ställa rätt frågor och guida kandidater till jobb de kanske inte visste fanns.
– Mina barn håller på med flera idrotter, precis som jag gjorde när jag var liten, och jag har aldrig velat bromsa dem för att jag inte skulle hinna med. Grejen med konsultjobbet är att det ofta handlar om att vara effektiv, flexibel och tillgänglig, och jag kan ju ha min telefon med mig överallt, på tennismatchen eller bilresan. Jag är också väldigt öppen som person så sitter jag och gör läxorna med mina barn, så säger jag det.
– Ja, kanske är det så! När jag är öppen märker jag att andra gör likadant. Så öppenheten leder ofta till att man får bättre kontakt med både kunder och kollegor. Då kan man också sätta gränser för när man är tillgänglig och folk förstår. Det blir lättare för alla när man inte gör det så komplicerat. Jag gillar möten där det är högt i tak och det mest effektiva är att ha en kund som känner sig avslappnad och vågar ställa alla frågor.
– Det är en kombination. Man kan definitivt inte säga att företaget har hela ansvaret, för det är omöjligt för arbetsgivaren att veta hur någon vill ha det utan individen måste tala om vad den vill. Jag har alltid varit tydlig och det har aldrig varit några problem att gå ned lite i tid när barnen var mindre och sedan öka i igen när de blir äldre. Problemet uppstår när kommunikationen mellan individen och företaget inte fungerar och man har fel förväntningar på varandra.
– Det är inte fel att säga nej. Säger man ja för mycket kanske det bara leder till att man gör ett dåligt jobb.
– Jag tror att öppenhet har hjälpt mig att få rätt stöd. Under mina år på EY har jag haft flera sjukdomsfall i familjen, vid dessa tillfällen ringde jag till mina kollegor och sa som det var. Jag fick fantastiskt stöd från företaget vilket påverkat mig mycket på hur jag ser EY som arbetsgivare och är mycket stolt över hur företaget agerade. Jag tror att utöver att vara bra i sin yrkesroll är öppenhet något som underlättar för både en själv och arbetsgivaren.
– I min nya roll som VD vill jag vara öppen om min egen resa, som förhoppningsvis kan vara en förebild för andra medarbetare.