Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2025.01.10
Under förra året införde KPMG en AI-chatt i sitt revisionsprogram Clara. AI-chatten kan hjälpa medarbetaren genom alla steg i revisionsprocessen, men av säkerhetsskäl är den för närvarande statisk – den blir inte bättre ju mer man använder den.
text:
Dan Håfström
foto:
Anna Ledin Wirén
illustration:
Erik Backlund
Balans kommer i några artiklar skildra hur några av branschens största byråer jobbar med AI. I den första artikeln intervjuar vi Johanna Hagström Jerkeryd, Head of Business Development and Innovation på KPMG.
Hon berättar att KPMG under 2024 började använda en egen AI-chatt som utvecklats av KPMG på global nivå. Chatten är integrerad med byråns revisionsverktyg Clara och kan användas i själva revisionsprocessen.
– Det känns som ett genombrott att vi har tagit steget från att prata om teknologin till att verkligen ha den i våra dagliga verktyg. AI förändrar hur vi jobbar och höjer kvaliteten på vårt arbete, säger Johanna Hagström Jerkeryd.
Chatten utnyttjar generativ AI, den kan alltså producera egen text, och är tränad på KPMG:s metodik samt relevanta redovisningsregelverk som till exempel K3. Chatten kan även skapa egna flödesscheman utifrån löpande text.
– Den fungerar som en AI-assistent som kan hjälpa oss genom flera olika faser i revisionen, inklusive planering och riskbedömning. Det går också att ladda upp och sammanfatta olika typer av dokument samt hitta beslutspunkter i avtal, säger Johanna Hagström Jerkeryd.
En viktig sak i sammanhanget är att chatten i dess nuvarande version är en statisk AI-modell. Den tränas inte på den information som tillförs vid användning av chatten.
– Att AI-chatten är statisk bidrar till upprätthållandet av dataintegritet. Vi måste hela tiden kunna säkerställa att kundspecifikt material inte sprids, säger Johanna Hagström Jerkeryd.
Johanna Hagström Jerkeryd förklarar att säkerhetsarbetet inför lanseringen av AI-chatten har varit omfattande, noggrant och tidskrävande. Verktyget har genomgått granskning av IT-säkerhetsansvariga, juridiska experter och revisorer.
– Vi behöver ju alltid förhålla oss till revisorslagen. Vi behöver alltid säkerställa att vi inte bryter mot tystnadsplikten, och vi behöver förstå vilka begränsningar vi måste iaktta när det gäller våra kunders data.
Enligt nuvarande plan kommer AI-chatten uppdateras ungefär var sjätte månad. Inför varje uppdatering kommer en ny säkerhetsprövning att göras.
Johanna betonar att medarbetarna måste förstå sin roll i att kvalitetssäkra det som AI-chatten genererar.
– Medarbetaren kan aldrig överlåta kontrollen till AI-chatten. Vi som revisorer måste fortfarande ta fullt ansvar för att det som kommer ut faktiskt är den informationen vi har sökt efter och att resultatet är korrekt. Detta understöds av att chatten alltid uppger referenser till den information som svaret baseras på.
Utöver den globala AI-chatten har KPMG Sverige utvecklat en AI-chatt kallad KAIChat som är en slags motsvarighet till ChatGPT, men där all data behålls och kontrolleras av KPMG.
Johanna Hagström Jerkeryd berättar att det kan vara en utmaning att få medarbetare att använda AI, trots att tekniken finns tillgänglig. Yngre medarbetare har ofta ett försprång.
– Vår erfarenhet är att ungefär tjugo procent av medarbetarna är väldigt snabba med att ta till sig ny teknik, inklusive AI, och att integrera nya arbetsmetoder i sitt dagliga arbete. Sedan har vi en större grupp som ligger någonstans i mitten som vi behöver jobba lite mer med, och sen finns det självklart också de som har ganska svårt att förändra sina arbetssätt. Vi försöker att så mycket som möjligt använda oss av den, företrädesvis unga gruppen ”early birds” för att driva förändring och innovation inom företaget.
KPMG använder flera olika typer av AI-verktyg:
Clara AI-chatt för revisorer: En statisk chatt som är tränad på KPMG:s metodik och redovisningsregelverk. Kan hjälpa till under flera delar av revisionsprocessen, till exempel planering och riskbedömning. Möjligt att arbeta med uppladdade dokument.
KAIChat: Denna AI-chatt är KPMG:s implementation av OpenAI och ChatGPT men där datan och kontroll behålls av KPMG. Gör det möjligt att ladda upp filer och arbeta med dessa.
AI-verktyg för dataanalys: Ett dataanalysverktyg som bygger på maskininlärning och olika statistiska urvalsmetoder. Används bland annat för att analysera kundernas finansiella rapporter.
Läs också: