En grundpelare i all försäljning är relationer. I vår digitala värld är relationsförsäljning enklare än någonsin, men ändå gör begreppet social selling många osäkra. Försäljningsexperten Patrik Nordkvist reder ut hur du med nystartad redovisningsbyrå kan tänka.
Patrik Nordkvist som driver företaget Försäljningschefen menar att du och din byrå kan se en stor effekt om ni jobbar mer aktivt med social selling. Säljer du redan via relationer så är steget till sociala medier väldigt litet, och du behöver inte alls vara expert på sociala medier.
– I dag tänker alla LinkedIn när man säger social selling. Men i grunden handlar det inte om sociala medier. Alla som har ett företag eller sysslar med sälj har alltid behövt bygga relationer och jobba på sina sociala nätverk. Sociala medier har bara gjort det enklare och därför kopplar vi ihop social selling med främst LinkedIn, men LinkedIn är ju egentligen bara ett väldigt bra verktyg, säger Patrik Nordkvist.
Social selling är egentligen inget du kan välja bort. Vare sig du vill eller inte googlar kunder eller potentiella kunder ditt namn eller söker upp dig på sociala medier. Då gäller det att du har tänkt igenom hur ditt digitala avtryck ska se ut, hur du kan använda det intresset i din försäljning – men också hur du kan få in social selling som en del i jobbvardag en på byrån.
Patrik Nordkvists menar att du behöver gå igenom fyra steg, där det första handlar om att ta sig tid att gå igenom sitt sociala varumärke.
– Vad dyker upp när människor googlar dig, hur ser din LinkedIn-profil ut, vad får människor för bild av dig när de söker digitalt? Vad kan du förändra och skriva om, för att ge en bättre bild? Det handlar inte om att du ska hitta på och putsa till en fin yta, men självklart ska du lyfta fram dina styrkor, säger Patrik Nordkvist.
Det andra steget är att se över ditt sociala nätverk. Vilka finns bland dina kontakter i dag, vilka skulle kunna finnas i ditt nätverk, vilka känner jag som inte vet vad jag gör på jobbet?
– Du har garanterat fler kontakter än vad du drar nytta av. Det är här LinkedIn är så bra för du kan koppla ihop dig med så många människor. Du kan se vem som känner vem, vilka personer på ett företag som är med och tar beslut om din produkt, och du kan fortsätta ha kontakt med människor fastän de byter jobb. Du ser vilka gemensamma nämnare du har med en kund, vilka ni känner båda två och så vidare, säger Patrik Nordkvist.
En bra början är att lägga till dem man redan känner, som kontakt på LinkedIn. Då kommer du märka att ditt digitala nätverk växer ganska mycket. Därefter kan du besöka en kunds LinkedIn-profil, eller kanske någon annan som du ska ha ett jobbmöte med.
– Det kan kännas läskigt men var inte rädd att besöka relevanta människors profil på LinkedIn. Jag tycker till och med att det är ofint att inte besöka någons profil inför ett möte, eller att inte gå in på företagets webbplats. Besöker du dem på Linkedin signalerar det ju att du är intresserad av dem, säger Patrik.
Det tredje steget i Patrik Nordkvists social selling-skola är kunskap. Du måste ha något att bidra med när du nätverkar. Det gäller både när du träffar någon fysiskt och på sociala medier. Kunden måste förstå vad den har för nytta av din kunskap och vad som kan hända hos kunden om den anlitar dig.
– Hitta några områden du verkligen kan och lyft fram dem, både i din profil och när du kommunicerar och gör inlägg. Du behöver inte strössla ut massa nya saker. Upprepa hellre sådant som du verkligen kan och berätta om dom områdena på olika sätt, säger Patrik Nordkvist.
Du kan aldrig bli färdig med social selling utan du måste jobba med det regelbundet. Därför är fjärde och sista steget att få in social selling i dina rutiner. Det behöver inte ta särskilt mycket tid och du behöver inte vara jätteaktiv för att se resultat, menar Patrik Nordkvist.
– Börja med att ha för vana att alltid besöka någons LinkedIn-profil och webbplats inför ett möte, och lägga till den du haft ett möte med, på LinkedIn. Dela din arbetsgivares inlägg och skriv något eget om innehållet som visar på din kunskap. Eller varför inte skriva en trevlig, professionell kommentar när en kund lägger ut ett inlägg. Du kan också avsätta en stund varje vecka åt social listening, det vill säga att du spanar på hur andra företag i din bransch gör på Linkedin, eller hur det ser ut när du googlar på deras företagsnamn. Kommer du in i dom här rutinerna är det inte särskilt svårt, säger Patrik Nordkvist.
I huvudet på entreprenör