Stress och brist på återhämtning är vanliga hinder för att ta itu med förändringar som på längre sikt skapar en lugnare och roligare vardag. Som redovisningskonsult eller byråledare känner du garanterat igen dig. När arbetsuppgifter och deadlines hopar sig är det väldigt svårt att skapa utrymme till eftertanke och förändring. Samtidigt finns det en förväntan på såväl konsulter som byråer att modernisera arbetssätt, bli mer effektiva och fokusera mer på rådgivning till kunderna.
Stress är ett tillstånd i kroppen som innebär att olika delar av vår organism aktiveras. Nervsystemet går igång och adrenalinet går ut i musklerna. Viss stress hjälper oss att fokusera när vi behöver få saker gjorda. Men våra kroppar och hjärnor är primärt designade för att hantera fysiska och praktiska utmaningar, snarare än dagens psykologiska och sociala utmaningar. Det är bland annat därför stress blivit så skadligt för oss moderna människor.
Otydlighet och osäkerhet i en organisation skapar ofta stress. Det kan handla om allt från hur uppdrag kommer in, vem som har mandat att göra vad och när ett uppdrag faktiskt är slutfört, till vilka förväntningar som finns på enskilda medarbetare och vilka uppgifter det är som ska prioriteras.
Att förändra arbetssätt, skapa nya rutiner och lära sig nytt medför också ofta ökad stress hos både individer och team. Samtidigt kan det vara vanskligt att vänta eftersom man riskerar att hamna i en situation där förändringen till sist känns övermäktig och kanske inte blir av. Genom att ta små steg kontinuerligt bygger man in förändringsarbetet naturligt i vardagen och sänker både trösklarna och stressnivåerna hos medarbetarna.
Just förändring ska inte underskattas som stressfaktor. Ett ganska vanligt scenario är att man planerar in en utbildningsdag och därefter förväntar sig att alla kan allt det nya – och så funkar det såklart inte. Man behöver jobba aktivt och brett med att både implementeringen och följa upp hur det har gått. Annars riskerar viktiga förändringar att betraktas som ännu ett projekt som startas upp, men aldrig fullföljs.
I perioder med stress behöver man sortera sina tankar och fundera på vilka känslor det egentligen är som driver stressen. Det är ett bra sätt att få koll när man känner sig mentalt överockuperad. För det är inte bara antalet arbetsuppgifter som skapar stress. Främst är det oro och ältande kring olika kravfyllda situationer som skapar ohälsosam stress.
Ett holistiskt synsätt är nödvändigt när man vill minska pressen på medarbetarna. När individer mår bra, mår även team bra – och tvärtom. Och i det holistiska tänket ingår såklart att fokusera på både det fysiska och psykiska välmåendet. Att få in regelbunden återhämtning i vardagen kan därför vara ännu mer effektivt för att förebygga stress än att exempelvis plocka bort arbetsuppgifter och/eller uppdrag.
Källor: Intervjuer med Niclas Almén, filosofie doktor i psykologi samt Fortnox agila coacher Mattias Åhlander och Erik Jonsson.