I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

10 tips från experten – så håller du bra kundmöten

Att ha kundmöten kan vara lite nervöst som nystartad redovisningsbyrå. Hur får man till riktigt bra kundmöten och varför är de så viktiga? Fortnox Pia Eriksson delar med sig av sina 10 bästa tips.

– Det är viktigt med relationer i en bransch och ett yrke som handlar så mycket om förtroende och trygghet. Kunderna måste känna att du kan det du säger att du kan och lita på dig som deras trusted advisor, säger Pia Eriksson.

Utöver att bygga förtroende är kundmötena viktiga eftersom de också ger dig en chans att skapa kundvärde. Du lär känna kunden bättre, förstår kundens behov – och kan få ännu fler uppdrag till byrån. Kundmöten handlar därför alltid om att skapa kundvärde. Syftet är att göra din kund nöjd – eller helst mer än nöjd!

Hur går det då till rent konkret?

Här är Pia Erikssons 10 viktigaste tips som hjälper dig undvika de vanligaste fällorna:

1. Utgå från att ni alltid är två jämbördiga parter

Sätt dig inte i överläge – eller i underläge. Håll igen på fantastiska säljpitchar och kom ihåg att det handlar om en relation och att bygga förtroende. På sikt ska ni både sätta upp mål och nå dem tillsammans. Låt det ta tid.

2. Gör din hemläxa

Läs på om kunden och den verksamhet som hen bedriver, gör din hemläxa så att du har koll. Men du behöver inte kunna precis allt.

3. Lyssna in kunden

Var lyhörd, intresserad och ödmjuk. För att få hen att öppna upp kan du fråga: Bara så att jag förstår. Intressant, hur tänkte du då? Eller: Berätta mer om det. Du kan också bekräfta att du uppfattat kunden rätt: Så vad du säger är…? Eller: Bara för att kontrollera att jag har förstått dig rätt.

4. Dela med dig

Om du har konkreta tips – dela med dig. Fråga till exempel: Intressant, har du provat …? Fokusera på resultatet, hur ni kommer dit kan ni prata om sedan.

5. Prata om “oss” och “vi”

Då skapar du en känsla av ni är ett team här och nu – och på lång sikt.

6. Erbjud alternativa synsätt

Ibland kan du behöva stå emot och visa att du inte håller med. Återigen, ni är jämbördiga parter som jobbar mot samma mål och som sådana kan ni vara öppna.

7. Ställ ytterligare frågor

En annan bra fråga är: Vad mer behöver du hjälp med?

8. Håll det professionellt

Håll en professionell framtoning och välj kläder som passar för tillfället. Det sänder rätt signaler.

9. Ta initiativ

Fråga om nästa steg och föreslå vad det skulle kunna vara. Ta initiativet. Bete dig som om du är van, är trygg och har självförtroende.

10. Förberedelse är A och O

Förbered frågorna och öva hemma om det behövs!

– Att kunderna känner sig sedda under mötet och är nöjda efteråt är superviktigt. Särskilt för nya byråer och redovisningskonsulter som kanske ännu inte har byggt upp det förtroende som krävs för ett tajt samarbete med kunderna, avslutar Pia Eriksson.

Håll dig uppdaterad om allt som händer inom redovisning & revision och företagande. .

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare