I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Så får du nöjdare kunder – 5 tips

Nöjda kunder är basen i alla välmående verksamheter. Det gäller såklart även för redovisningsbyråer. Vi ger dig 5 tips för nöjdare kunder.

Dagens kunder ställer höga krav och är mer illojala än någonsin. Det räcker inte att ”bara” leverera tjänster av högsta kvalitet. Servicen ska vara top notch och du ska ha ett varumärke som sticker ut bland konkurrenterna.

I den digitala eran är produkter och tjänster dessutom mer tillgängliga – med en samtidig risk att avståndet till kunderna blir stort. Det mänskliga mötet värderas därför högre nu än tidigare.

Så vad ska du som är redovisningskonsult tänka på när det gäller dina kundrelationer? Här är våra 5 bästa tips:

1. Lär känna dina kunder på riktigt

Företagare kommer till dig för att de ska kunna fokusera på sin passion och behöver därför din unika kompetens. De vill ha någon att bolla sitt entreprenörskap med. För att kunna göra det behöver du sätta dig in i allt som rör deras bransch och bolag: affärsidé, vision, mission, konkurrenter, strategin framåt, deras drivkraft och kundernas utmaningar och behov.

Du behöver också ha koll på medarbetarna och hur de jobbar tillsammans, vilka system de använder och ja – hur allt på företaget hänger ihop.

2. Kommunicera mera

Nöjda kunder vill bli sedda och hörda. Att vara tillgänglig, uppdaterad och engagerad är därför A och O. Återkoppla när du har lovat att göra det, svara när någon ringer eller mejlar, omvärldsbevaka och ligg steget före samt påpeka de bästa möjligheterna för just deras bolag.

Egentligen vet du ju allt detta. Men vardagen är stressig och du behöver aktivt skapa utrymme för dialog och mänskliga relationer.

3. Jobba tillsammans för kunden

Att alla som jobbar på byrån samarbetar gör kundrelationerna mindre personberoende och sårbara. Då finns alltid någon annan med koll som kan täcka upp.

När ni jobbar i team kan ni också göra större skillnad för kunderna. Har ni på byrån samma syn på vad samarbetet med kunderna ska innehålla, är det lättare att få med dem på tåget. Då kan ni utvecklas tillsammans och matcha samarbetet med det kunderna vill ha.

4. Var bjussig

Företag och varumärken som sticker ut är ofta grymma på att skapa ”mjuka värden” och dela med sig av kunskap och nätverk.

Om du har ett stort nätverk – koppla gärna ihop dem med dina kunder. Om kunderna ställer frågor som inte har med din core business att göra – försök att hjälpa dem ändå eller guida vidare till någon annan som kan göra det. Har du snygga, smarta mallar eller viktiga lärdomar från tidigare samarbeten – dela med dig!

5. Utmana!

Dina kunder vill inte sitta stilla i båten och förväntar sig att du ska vara med på resan. De vill bli utmanade i allt från hur de får bolaget att gå runt, till hur de ska våga ta sig an nya affärsmöjligheter och ta det till nästa nivå.

 

Fortnox Byråpartner skapar förutsättningar för nöjda kunder

  • . Och i mitten finns Digital byrå, hjärtat i vår samarbetsplattform – som ger dig stenkoll på dina kunder, uppdrag och vad som behöver göras.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare