Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Yrkesvardag

2025.05.08

KISA kräver tydligare kommunikation – från båda håll

Det första året med KISA har varit lärorikt – men också utmanande, inte minst när det gäller samspelet mellan yrkesrevisorer och kommunernas ekonomifunktioner. Det menar Sara Lissdaniels, auktoriserad revisor på FAR.

text:

Charlotta Marténg

foto:

Getty Images

– Vi ser att det finns ett behov av mer information och tydligare kommunikation. Många kommuner är ovana vid granskning enligt KISA:s krav, och det behöver vi som yrkesrevisorer vara ödmjuka inför, säger hon.

Ekonomifunktionen efterfrågar bättre förklaringar

Utvärderingar visar att kommunala ekonomifunktioner efterfrågar bättre förklaringar – både till varför vissa frågor ställs och hur själva granskningsprocessen går till. Det gäller inte minst inför revisorernas besök, då medarbetare behöver förstå vilket underlag som ska tas fram och varför.

Sara Lissdaniels, auktoriserad revisor FAR.

– Här finns det också ett ansvar från kommunernas sida. Det är viktigt att ekonomifunktionen förbereder organisationen och förmedlar vad revisionen innebär, till exempel att det kan krävas särskild kompetens för att ta ut uppgifter ur vissa system, säger Sara Lissdaniels.

Hon ser också ett behov av att undvika missförstånd kring instruktioner och förberedelselistor – som ibland upplevts som otydliga eller innehållit irrelevanta krav.

– Om något verkar konstigt – fråga! Det är bättre att få en förklaring än att missa viktiga steg i processen, säger hon.

Gemensamt ansvar för information i tid

En särskild utmaning i kommunal revision är ansvarsfördelningen: yrkesrevisorerna arbetar på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna och rapporterar till dem – inte direkt till kommunen. Det kan leda till att ekonomifunktionen inte får den information de behöver i tid.

– Här har vi alla ett ansvar. På FAR samarbetar vi med SKR och Skyrev för att skapa mer enhetliga rutiner och tydlig kommunikation. Det är en av de viktigaste lärdomarna från KISA:s första år, säger Sara Lissdaniels.

 

Läs också:

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare