Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2021.11.26 | Uppdaterad: 2022.05.31
Jag vill varken svara ja eller nej. Men frågan måste nu tyvärr ställas. Det i sig är allvarligt.
Den myndighet som ansvarar för att rätt skatt betalas in åtnjuter i Sverige ett unikt högt förtroende för sin servicenivå mot allmänheten. Allt mera information digitaliseras och blir lätt tillgänglig för den som kan navigera i tekniken. Men hur är det med kvaliteten på innehållet? En rättssäkerhetsfråga av rang. Ett förtroende att värna.
Under senare år har vittnesmålen från FAR:s medlemmar om en tendentiös handläggning av skatteärenden blivit allt fler. ”Okunniga handläggare”, har man sagt. Det är inte bra. Den som inte har satt sig in i ett ärende eller drivit det vidare i domstol vet givetvis inte om det stämmer. Frågor är heller inte alltid svartvita. Ibland saknas även relevanta omständigheter i ett ärende.
Dessa, trots allt, tydliga signaler från medlemmar får nu stöd av en genomgång av Skatteverkets Rättsliga vägledning som Svenskt Näringsliv låtit skatterådgivningsbyrån Svalner göra. Slutsatserna?
Allvarligt!
Tills vidare är rådet för den som reagerar och höjer på ögonbrynen vid ett svar eller beslut från Skatteverket, stäm av med en Auktoriserad Skatterådgivare FAR. Samtidigt kommer FAR att adressera frågan vid nästa möte som vi har med Skatteverkets ledning i januari: Hur ställer man sig till detta? Åtgärder?
Det är ett gemensamt och allmänt intresse i att verket framöver ska vara att lita på fullt ut. Rättssäkerhet kallas det. Tillit blir resultatet.
Senaste skattekrönikorna av Hans Peter Larsson:
Det här är en krönika på Balans. Åsikter och synpunkter som framförs är författarens egna.
Vill du också skriva en krönika?
Hör av dig till redaktionen@far.se