I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Håll koll på nya trender inom rekrytering – underkonsulter och offshoring

Att hitta rätt medarbetare är svårt för många redovisningsbyråer. Konkurrensen är tuff, arbetslivet förändras och omställningen i branschen gör det knepigt att förutse morgondagens behov. Samtidigt växer det fram nya vägar till kompetensen, som kan innebära möjligheter för dig som är ny i branschen.

En av dem är trenden med underkonsulter.

I dag profilerar sig allt fler som underkonsulter, och fler och fler byråer anlitar underkonsulter via olika bemanningslösningar. Det här innebär möjligheter för både konsulter och byråer:

  • Som konsult kan du erbjuda din expertis till andra byråer när de behöver stärka upp teamet vid vakanser, omorganisation eller arbetstoppar. Du kan också bidra med unik kompetens som saknas, som exempelvis att göra koncern- eller hållbarhetsredovisningar.
  • Driver du en byrå kan du komplettera ditt erbjudande utan att själv behöva anställa. Det innebär också att du kan lösa både akuta och långsiktiga kompetensutmaningar på ett snabbt och smidigt sätt.

 

Viktigt att ha med sig är att kvaliteten på byråns tjänster inte får påverkas och att kunderna känner sig trygga med att underkonsulten dokumenterar och rapporterar tillbaka om vad hen har gjort.

Offshoring – nu även i Sverige

Ett annat, än så länge mer ovanligt, sätt att lösa kompetensbristen på i Sverige är offshoring. Det innebär att man rekryterar medarbetare till byrån från andra länder. Sedan några år tillbaka finns fenomenet faktiskt även i Sverige.

Offshoring förutsätter ett 100 procent digitalt arbetssätt och startsträckan med att lära upp utländska konsulter eller ekonomer i det svenska systemet är lång. Det ställer också andra krav på ledarskap när delar av teamet sitter i ett annat land.

Samtidigt förändras arbetslivet i grunden efter pandemin. Många arbetsgivare går över till hybrida lösningar, där medarbetarna delar sin tid mellan kontoret och hemma. Skillnaden mellan att ha en kollega i ett annat land eller på hemmakontoret är inte lika stor längre.

Attraktiv arbetsgivare – 3 tips

Som i alla branscher där konkurrensen om kompetensen och medarbetarna är tuff, gäller det att tänka till kring hur man är som arbetsgivare – och hur man kan bli mer attraktiv. Här kommer 3 tips:

Jobba modernt

De flesta av dagens och framtidens medarbetare vill jobba med relationer, företagande och affärer. Med moderna arbetssätt med rådgivning till företag som er core business är ni med i matchen om talangerna.

Prioritera medarbetarnas utveckling

Dagens och inte minst framtidens medarbetare vill vara på en arbetsplats där de får växa som människa och konsult. Så rusta dem för morgondagens behov och utmaningar.

Fokusera på värderingar och delaktighet

Unga vill jobba i organisationer som delar deras värderingar. Är du en mindre byrå har du stora möjligheter att jobba med det – och involvera medarbetarna.

 

  •  Samarbeta modernt och 100% digitalt tillsammans med dina kunder du också!

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare