Att hitta rätt medarbetare är svårt för många redovisningsbyråer. Konkurrensen är tuff, arbetslivet förändras och omställningen i branschen gör det knepigt att förutse morgondagens behov. Samtidigt växer det fram nya vägar till kompetensen, som kan innebära möjligheter för dig som är ny i branschen.
En av dem är trenden med underkonsulter.
I dag profilerar sig allt fler som underkonsulter, och fler och fler byråer anlitar underkonsulter via olika bemanningslösningar. Det här innebär möjligheter för både konsulter och byråer:
Viktigt att ha med sig är att kvaliteten på byråns tjänster inte får påverkas och att kunderna känner sig trygga med att underkonsulten dokumenterar och rapporterar tillbaka om vad hen har gjort.
Ett annat, än så länge mer ovanligt, sätt att lösa kompetensbristen på i Sverige är offshoring. Det innebär att man rekryterar medarbetare till byrån från andra länder. Sedan några år tillbaka finns fenomenet faktiskt även i Sverige.
Offshoring förutsätter ett 100 procent digitalt arbetssätt och startsträckan med att lära upp utländska konsulter eller ekonomer i det svenska systemet är lång. Det ställer också andra krav på ledarskap när delar av teamet sitter i ett annat land.
Samtidigt förändras arbetslivet i grunden efter pandemin. Många arbetsgivare går över till hybrida lösningar, där medarbetarna delar sin tid mellan kontoret och hemma. Skillnaden mellan att ha en kollega i ett annat land eller på hemmakontoret är inte lika stor längre.
Som i alla branscher där konkurrensen om kompetensen och medarbetarna är tuff, gäller det att tänka till kring hur man är som arbetsgivare – och hur man kan bli mer attraktiv. Här kommer 3 tips:
De flesta av dagens och framtidens medarbetare vill jobba med relationer, företagande och affärer. Med moderna arbetssätt med rådgivning till företag som er core business är ni med i matchen om talangerna.
Dagens och inte minst framtidens medarbetare vill vara på en arbetsplats där de får växa som människa och konsult. Så rusta dem för morgondagens behov och utmaningar.
Unga vill jobba i organisationer som delar deras värderingar. Är du en mindre byrå har du stora möjligheter att jobba med det – och involvera medarbetarna.