I annonssamarbete med
Post banner
Yrkesvardag
100% byrå

Framtidens redovisningsbyrå – trenderna som styr kraven på er kompetens

I takt med att kundernas förväntningar på redovisningsbyrån förändras ökar kraven på både kunskap och smarta arbetssätt. Vad kan ni göra för att ligga i framkant? Vi har listat trenderna som påverkar ert framtida kompetens- och rekryteringsbehov. Och ger tips på hur ni kan möta dem.

1. Compliance allt viktigare

Lagstiftning och regelverk har alltid varit viktigt, men kanske har aldrig så mycket hänt som det gjort under de senaste åren. Och mer kommer. Lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, EU:s nya direktiv för hållbarhetsrapportering, CSRD, och dataskyddsförordningen GDPR är bara några exempel på sådant ni numera behöver ha full koll på.

3 tips för arbetet med regelefterlevnad:

  • Börja nu! Ta er an reglerna i etapper, lär er stegvis och sätt upp delmål.
  • Det är ofta enklare att lära sig om man har konkreta exempel, så jobba med verkliga kundcase.
  • Lär av andra. Gå på föreläsningar, läs blogginlägg och nätverka.

Se också de ökade compliance-kraven som en möjlighet att öka auktoriteten och legitimiteten för ert yrke. Ni ökar ert värde hos kunden när de märker att ni har kunskap.

2. Fokus på verksamhetsutveckling

Som de flesta redan vet kan man som redovisningskonsult inte längre enbart leverera rapporter och se till att man följer lagen. Man behöver också förstå hur man är med och utvecklar kundens företag. Det här är något som näringslivet efterfrågar och uppskattar mer och mer.

Så stöttar ni kundernas verksamhetsutveckling:

  • Lär känna kundernas företag på riktigt, fokusera inte bara på ekonomin.
  • Lyssna in andra kompetenser, som marknad, kommunikation och HR, för att förstå hur ni tillsammans kan bidra till att driva företaget framåt.
  • Jobba proaktivt, rådgivande – och digitalt.

Efterfrågan på traditionell kunskap som statistik och beskattningsrätt kommer inte att försvinna – tvärtom. Men ni behöver fundera över hur ni kan använda era kompetenser för att bidra till ett företags utveckling.

3. Automatisering, digitalisering och nu AI

Ni har hört det förut. Att ni måste lära er ny teknik. Och ja, så är det. Men framför allt behöver en redovisningskonsult idag förstå syftet med att använda tekniken, snarare än att ta sig an många olika verktyg.

Ny teknik – så ska ni tänka:

  • Våga testa! Det är enda sättet att bli bra och förstå hur verktygen funkar (och inte funkar).
  • Använd AI till att få insikter och se mönster som du annars hade fått kämpa för att få.
  • Förvänta er inte att alla verktyg kommer vara jättebra eller funka för er. Ni kommer behöva välja och välja bort.

Fasa in nya verktyg och lösningar på ett ansvarsfullt sätt och ha rimliga förväntningar på både byråledare, medarbetare och tekniken.

4. Struktur viktigare och viktigare

Utvecklingen av digitala tjänster och dataanalys går framåt och idag finns mängder med bra integrationer att plussa på med. Det innebär att du får en helhet där alla delar samarbetar med varandra. Men fler integrationer kräver också struktur.

Bättre struktur i tre steg:

  • Sätt upp rutiner och standardiserade arbetssätt – ni behöver få samsyn kring hur man använder integrationerna smartast.
  • Sätt er in i kundernas perspektiv. Det kan vara svårt för dem att skilja integrationerna åt och ni behöver förtydliga och förenkla.
  • Välj integrationer som ger värde och lirar ihop med andra program. Guida kunderna genom djungeln av smarta integrationer.

Att förstå hur allt hänger ihop är en kompetens som blir allt viktigare.

5. Nya krav på ledarskap

Framtidens redovisningsbyrå har inte bara höga krav på sig från kunden, utan också från medarbetare och potentiella medarbetare. Därför blir ledarrollen allt viktigare. Kanske behövs också en annan typ av ledarskap för att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare.

Viktigt att tänka på kring ledarskap:

  • Ledare behöver ha tid till att leda. Det är viktigt för att arbetsplatsen ska utvecklas.
  • Låt arbetsklimatet och arbetsmiljön ständigt vara på agendan. Små förändringar i vardagen och kontinuerliga uppföljningar är bättre än stora förändringar som kommer sällan.
  •  Öva på att föra dialoger – både fysiska och digitala. Ledare kan öva på utmanande samtal med medarbetare, medan medarbetarna kan öva på samtal med kunder.
  •  Reflektera över hur ni på byrån kan möta upp och kombinera juniora och seniora medarbetare.

Engagemang, nyfikenhet och muntlig förmåga är alltid viktiga – både hos ledare och medarbetare. Rikta in er på det när ni rekryterar!

6. Satsa på hållbarhet

En annan kompetens som dagens redovisningskonsult behöver fylla på med är hållbarhet. Det är helt enkelt inte längre något man kan hoppa över, om man vill vara riktigt vass på sitt jobb.

Kom igång med hållbarhetsarbetet – 4 tips:  

  • Få alla på byrån att se på hållbarhets­redovisning som ett värde ni kan ge kunderna.
  • Kolla på hur andra gör och inspireras av det.
  • Identifiera viktiga nyckeltal att följa och ta hjälp av smarta verktyg för att göra just det.
  • Innan ni föreslår system eller metoder för era kunder – testa först på hemmaplan.

Det viktiga är viljan och förmågan att påverka sin hållbarhetsresa. Här kan ni vara ett enormt stöd.

7. Fler outsourcar mer

Flera rapporter visar att allt fler företag väljer att fokusera på sin kärnkompetens och out­sourcar delar som inte hör till företagets huvudsyssla, exempelvis redovisning och lön. Bra för byrån, men det gäller att ha ett attraktivt erbjudande för att bli vald.

Så kan ni öka er attraktionskraft:

  • Se över er affärsmodell och hur ni tar betalt. Kan ni behöva skruva på den för att passa företag som outsourcar helheten bättre? Finns det uppdrag ni inte kan, eller vill ta er an?
  •  Jobba värdebaserat. Kunden är villig att betala för det som skapar värde, snarare än för nedlagda timmar.
  •  Vässa förmågan att kommunicera och förklara vad olika siffror betyder för någon som inte är insatt.
  • Satsa på rådgivning. Börja med att ställa öppna frågor om mål och riktning för verksamheten, och ta det vidare därifrån.

Rådgivning är något som kunderna förväntar sig idag. Men kom ihåg att det inte finns någon universell formel för rådgivning som passar alla kunder.

8. Kvalitetssäkring och källkritik

När AI och automatisering tar över många arbetsuppgifter blir källkritik, kvalitetssäkring och kontroller allt viktigare. Därför behöver ni känna era kunder och deras verksam­heter, ha rätt bakgrundsinformation, vara engagerade och jobba med relevanta källor.

4 tips på vägen:

  • Var källkritisk! Det krävs fortfarande en människa som värderar den data man får fram.
  • Avgränsa det som tekniken ska jobba med, så att resultaten inte blir övermäktiga.
  • Ta de etiska frågorna som följer med AI på allvar. Ta ansvar för den mjukvara ni väljer att använda.
  • Säkerställ att er process är säker, genom att exempelvis använda checklistor.

En bra regel är att fyra ögon tittar på något innan det skickas vidare till kund!

9. Tydligare tänk kring vem som gör vad

Med ny lagstiftning, ny teknik och mer rådgivning kommer ni på byrån behöva tänka till kring hur ni är organiserade. Rollen som redovisningskonsult är bred och det kommer den fortsätta vara. Men behoven ändras och därför kommer ni behöva tänka till kring ansvarsområden och vem som gör vad.

Gör så här:

  • Specialisera er! Även om alla behöver kunna grunderna kan det vara bra om några blir ansvariga för olika områden.
  • Låt medarbetare som visat intresse för ett område inspirera andra. Avsätt tid för dem att utvecklas inom området.
  • Tänk till kring arbetssätt, för att underlätta rekrytering. Är det en specialist eller generalist ni behöver?

Ett nytt arbetssätt kan föra med sig att en del medarbetare behöver arbeta mer i bakgrunden, och inte lika nära kunderna. Båda sätten kan passa olika personligheter perfekt!

 

  • Missa inte ! Här finns ännu mer kunskap och inspiration som gör att du som redovisningskonsult kan forma framgångsrika företag tillsammans med dina kunder – och oss.

utgiven av

Ansvarig utgivare