Hitta artiklar

Sök efter artiklar i din yrkesroll

Lönekonsult

Redovisningskonsult

Revisor

Skatterådgivare

Annons
Post banner
Falska engagemangsbesked från banker och osanna fakturor är exempel på verktyg som används vid penningtvätt.
Yrkesvardag

2024.12.17

Finanspolisen: ”Revisorer och rådgivare är eftertraktade av kriminella”

Det finns en stor efterfrågan på revisorer och rådgivare bland kriminella aktörer. Enligt Finanspolisen kan uppgifterna som kriminella vill ha hjälp med vara till exempel att signera falsifierade årsredovisningar och få råd inom företagsekonomi.

text:

Eric Widegren

Enligt Polisens rapport om professionella penningtvättare förekommer det att revisorer agerar möjliggörare för penningtvätt och annan brottslighet. Magnus Karlsson, strategisk analytiker på Finanspolisen, menar att det finns en stor efterfrågan på revisorer som kan möjliggöra brott. Större aktiebolag, där det krävs revisor, ger möjligheter till en mer storskalig penningtvätt.

Magnus Karlsson.

– En revisor kan legitimera ett företag som används som brottsverktyg bara genom att vederbörande innehar uppdraget som revisor. En revisor som dessutom medvetet (eller omedvetet genom okunskap) signerar en falsifierad årsredovisning är eftertraktad av kriminella aktörer. Även en revisors kunskaper och råd inom företagsekonomi och revision är efterfrågat.

En revisor kan även möjliggöra brott genom att övervärdera företagets tillgångar eller underlåta granskning av centrala funktioner, exempelvis kontanthantering och dagskassor i en kontantintensiv bransch.

Omedvetna möjliggörare

Håkan Dahlgren, brottsförebyggande specialist på Ekobrottsmyndigheten, bedömer dock att det är väldigt få revisorer som medvetet möjliggör brott. Däremot förekommer det att revisorer agerar möjliggörare utan att veta om det. Enligt Håkan Dahlgren har det till exempel funnits situationer där revisorn har förlitat sig på revisionsbevis som kunden själv har införskaffat.

Håkan Dahlgren.

– Vi har sett exempel på engagemangsbesked från banken som kunden själv har tagit fram, som senare visat sig vara helt felaktiga. Som revisor bör du själv beställa den typen av information från banken, även om du tycker att du känner kunden.

Ett annat exempel, som kan vara svårare att upptäcka, är osanna fakturor. Det är ett område där Håkan Dahlgren tror att en del revisorer kan bli lite bättre.

– Vi ser att det slinker igenom en del osanna fakturor. Här gäller det att ha koll på vad en faktura faktiskt ska innehålla för information. Det går naturligtvis inte att granska allt i en revision men titta extra på vissa delar, så som transaktioner med stora variationer mellan åren.

Så undviker du att bli en möjliggörare

Vad kan då revisorn göra för att minska risken för att deras verksamhet används för brott? Enligt Håkan Dahlgren gäller det först och främst att ha koll på sin allmänna riskbedömning och att ha en god kundkännedom. Det gäller även att ha en professionell skepticism.

– Du kanske tycker att du känner kunden. Men gör du verkligen det? Den frågan behöver du ställa dig själv varje år. Jag tror också att det är väldigt viktigt att alla anställda på byrån är medvetna om problematiken, hela vägen från byråledningen ner till de som faktiskt granskar böckerna. Vad är det vi ska vara uppmärksamma på i revisionen?

Magnus Karlsson understryker vikten av att se kundkännedom som en dynamisk och kontinuerlig process. Han menar att det inte bara handlar om att samla in uppgifter, utan att kombinera dessa med yrkeskunskapen för att skapa en helhetsbild av kundens verksamhet.

– Det är just i detaljerna i kombination med din yrkeskunskap som kundkännedomen kommer till sin rätta användning. Att revisorn har en god förståelse för kundens verksamhet gör det möjligt att reagera på avvikelser, till exempel gällande vinstmarginaler och overheadkostnader.

Det är även viktigt av att hålla sig uppdaterad om generella indikationer, modus och trender för penningtvätt. Finanspolisen publicerar återkommande korta rapporter med olika teman.

Vid misstanke om brottslig verksamhet är det viktigt att man skyndsamt rapporterar till Finanspolisen och vid behov avslutar uppdraget. Magnus Karlsson betonar att det inte alltid är nödvändigt att avsluta kundrelationen.

– Vid en låg misstankegrad kan man behålla kunden och avvakta eventuell återkoppling från Finanspolisen. Om man inte stöter på fler misstankeindikationer i det fortsatta arbetet och inte heller får någon återkoppling kan det vara befogat att ha kvar kundrelationen.

Rådgivare och konsulter också i riskzonen

Håkan Dahlgren tror att redovisningskonsulter, skatterådgivare och lönekonsulter har minst lika stor risk att användas för ekonomisk brottslighet.

– En redovisningskonsult är kanske mer insatt i den löpande bokföringen under året medan en revisor tittar mer på stickprovsunderlag. Därför blir redovisningskonsulten viktig för den som vill använda företaget som brottsverktyg.

För skatterådgivare kan det vara ännu viktigare att titta på vad det är för kund man ska ge råd till.

– Revisorer och redovisningskonsulter kanske arbetar med kunden ett antal år och lär känna kunden, vilket man som skatterådgivare kanske inte gör på samma sätt, säger Håkan Dahlgren.

 

Tips till revisorer och rådgivare

Vid revision och rådgivning

  • Säkerställ en god kundkännedom och en god förståelse för kundens verksamhet. Det gör det möjligt att upptäcka avvikelser och andra detaljer som kan indikera penningtvätt.
  • Var uppmärksam på nya typer av transaktioner, stora omsättningsförändringar, förändringar i styrelsen och andra händelser som avviker från det normala.
  • Ställ frågor! Var kommer egentligen pengarna ifrån?
  • Lyssna på magkänslan. Om något känns konstigt i magen bör man gå vidare och titta närmare på det.
  • Rotera och använd fyra ögon-principen. Genom att flera eller olika personer är delaktiga i beslut minskar risken för misstag eller möjliggörande av brott.

På byrånivå

  • Säkerställ att byrån följer penningtvättslagen och se till att det finns en allmän riskbedömning på plats
  • Säkerställ att det finns tydliga rutiner och regelverk. Det ska vara svårt att göra fel av misstag och det ska vara lätt att rapportera avvikelser.
  • Se till att byrån har en god arbetsmiljö och trygga chefer. Det är bästa sättet att upptäcka befintliga möjliggörare.
  • Utbilda alla anställda och öka medvetenheten om problematiken. Dela information och lär av andra.
  • Skydda känslig information och logga aktiviteter. Alla behöver inte ha tillgång till allt.

Källa: Finanspolisen, Ekobrottsmyndigheten och Brå

Annons

utgiven av

Ansvarig utgivare