Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2022.03.14
Kommunikation är en av grunderna för ett bra ledarskap på distans. Balans fikar med forskarna Andreas Wallo och Daniel Lundqvist vid Linköpings universitet som båda forskar inom arbetsmiljö och ledarskap.
text:
Charlotta Marténg
foto:
Satu Knape
− Nej. Detta är alltid beroende av faktorer som hur organisationen ser ut, vilka medarbetarna är, vilka resurser som finns och vilka mål man har med verksamheten.
− Flera studier visar att både ledare och medarbetare har väldigt olika uppfattningar av distansarbete. För vissa har det fungerat jättebra med hemarbete under pandemin och för andra har det inte alls varit bra ur arbetsmiljöhänseende eller för deras arbetsprestationer. Så en stor utmaning för ledare är att hitta en balans mellan distansarbete och arbete på plats som både funkar för verksamhetens behov och medarbetarnas önskemål.
− Vikten av god och regelbunden kommunikation ökar i samband med distansarbete. Men det krävs också att medarbetarna kommunicerar med chefen. Det går inte bara åt ett håll. Sen tycks det också vara så att distansarbete kräver en högre grad av tillit mellan ledare och medarbetare. Det är inte alltid är så lätt för en ledare som har höga krav på sig ovanifrån att ha kontroll på sin verksamhet och ständigt veta hur arbetet går. Så detta ser vi också är en utmaning.