Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2023.11.22
Sättet att förbereda sig för CSRD skiljer sig åt. Medan vissa byråer bygger vidare på existerande team satsar andra på att stärka sin kompetens genom nyförvärv. Våren 2023 köpte Aspia upp företaget Pure Act som är specialiserat inom hållbarhet. På Bonnierhuset i Stockholm träffar vi Pure Acts grundare Linnea Eriksson och Therese Svensk. I samband med Aspias köp blev de delägare och ledare för en egen avdelning, Sustainability Advisory, inom Aspia. De gick från ett företag med tre anställda (de själva och en till) till ett företag med över 1 300 medarbetare.
text:
Dan Håfström
foto:
Magnus Andersen
– Det är såklart stor skillnad, men vi känner inte att vi försvinner i mängden. Vi är ansvariga för vårt team och vi har en chef, Nicklas Bohman, som tror väldigt mycket på oss och ger oss stor frihet. Framför allt är det häftigt att ha helt andra resurser till vårt förfogande än vi hade tidigare, säger Therese Svensk.
Deras arbete är mångbottnat: Att nå ut till kunderna med rådgivning och det egenutvecklade ledningssystemet Acture, men också att lära känna och utbilda den egna organisationen.
– Under hösten kör vi en serie workshops internt på Aspia där vi informerar om vårt hållbarhetsarbete, diskuterar, och samlar in tips och idéer från kollegorna. Målet är att involvera och förankra Aspias eget hållbarhetsarbete hos samtliga medarbetare samtidigt som vi vill att våra kollegor med stora kontaktytor mot väldigt många företag ska bli ambassadörer och sprida vårt erbjudande vad gäller hållbarhet, säger Linnea Eriksson.
Inom Pure Act utvecklade de både ett digitalt ledningssystem för hållbarhetsrapportering, Acture, och en approach för kundkontakt, som de nu jobbar vidare med i större skala på Aspia. Inför införandet av CSRD trycker de framför allt på två saker i kontakten med kunderna: affärsnyttan med hållbarhetsarbetet och vikten av att komma i gång.
– I våra kontakter med kunderna vill vi försöka få till ett mer positivt och konstruktivt förhållningssätt än att allting handlar om skyldigheten att följa ett administrativt regelverk. Vi vill få kunderna att förstå hur mycket de kan förbättra sin verksamhet och lönsamhet genom att jobba på ett smart sätt med hållbarhet, säger Linnea Eriksson.
– Många blir överväldigade och passiva när de tänker på CSRD. Man vet inte var man ska börja och så händer det ingenting. Vi vill förmedla att det viktiga är att komma i gång. Att välja ut och fokusera på tre till sex av FN:s globala mål kan vara ett första steg och därefter får man fördjupa analysen successivt, säger Therese Svensk.
Även om tonvikten ligger på möjligheter och fördelar, så går det inte att mörka eller tona ned att CSRD faktiskt kräver en kraftansträngning av företagen. Linnea Eriksson och Therese Svensk ser en risk för att det nya regelverket initialt kan göra att vissa företag lägger ner mindre resurser på sitt faktiska hållbarhetsarbete.
– Det kan bli en oönskad effekt för vissa företag att de måste lägga ner så mycket tid och resurser på administrationen kring det nya regelverket att de, tillfälligt, får sänka ambitionerna för sitt hållbarhetsarbete. En viktig del av vår roll blir att hjälpa våra kunder att förenkla den administrativa delen av hållbarhetsarbetet så att det finns utrymme kvar för åtgärder som verkligen gör skillnad, säger Therese Svensk.
Läs också: