Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2021.03.19
Ett år efter att hemmajobb blev vardag lämnar Deskjockeys kontoret innanför tullarna i Stockholm. Vid årsskiftet flyttar byrån till nya lokaler med öppna ytor där navet blir runt kaffemaskinen.
text:
Sofia Hadjipetri Glantz
När pandemin slog till på allvar i mars förra året och många byråer fick köket som främsta arbetsplats, var Deskjockeys i Stockholm redan inkörda i att jobba på olika platser och ha möten över digitala system.
Skillnaden mot tidigare var att det blev än mer angeläget att få hem skärmar, tangentbord, ordentliga stolar, bra belysning och ordna en schysstare miljö för videomöten. Det berättar Peter Rexhammar, auktoriserad revisor och VD Deskjockeys.
Rätt snart blev det också tydligt att kontoret vid Kungsholmen i Stockholm hade gjort sitt. Men skulle man bli en kontorslös byrå? Tanken fanns där, men efter att ha bollat med de anställda kom man fram till ett mellanting.
− Våra medarbetare vill ha en fast punkt där man kan vara social. Jag hade kunnat tänka mig ett kontorslöst företag, men i slutändan behöver man träffas på riktigt och få inspiration. Men vi behöver ingen ny arbetsplats, utan vi vill ha ett ställe där vi kan möta kollegorna. Kontoret blir mer som ett häng, säger Peter Rexhammar till Balans.
I Deskjockeys fall innebär det att byrån under hösten successivt lämnar sin nuvarande adress och flyttar in till nya öppna lokaler i Alvik, på andra sidan Tranebergsbron.
Där ska det finnas ett par rum, som troligen kommer att färgkodas. Rött för hög ljudvolym, chatter och liv. Gult för möjlighet till digitala möten. Grönt för att jobba helt tyst.
Även kontoret i Helsingfors har sagts upp, de två medarbetarna på den finska sidan hyr numera in sig på kontorshotell.
− Vi har haft en omsättningsökning och efterfrågan som är makalös. Vi har ökat både kunder och personal under året. Från och med nästa år kommer hyreskostnaden dessutom bara vara 40 procent av det vi betalar i dag, för Stockholm och Helsingfors tillsammans, fortsätter Peter Rexhammar.
Den ökade digitala närvaron har dessutom medfört att han upplever sig ha kommit närmare kunderna. Smidigheten att ses med digitala hjälpmedel slår böket med transporter som krävs vid fysiska möten. Även rådgivning funkar utmärkt på distans, tillstår byrågrundaren.
− Att gå till revisorn är som att gå till tandläkaren. Vem vill inte gå till tandläkaren på distans?, säger Peter Rexhammar och skrattar till.
− Men helt kontorslösa blir vi inte, varken nu eller i framtiden. Det viktigaste för oss är att vi har en bra arbetsmiljö hemma. Framöver ser jag att vi kanske är inne på plats två gånger i veckan; att man klustrar ihop sig ett par dagar där man jobbar i teamet, eller bara kommer in för att säga hej.