Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2024.08.23
text:
Dan Håfström
foto:
Christian Gustavsson
Alla tre har gått den långa vägen inom Deloitte. Sedan sent 1990-tal har de stött på varandra på kontoret och samarbetat med skiftande roller. I juni 2023 blev Didrik Roos VD, Therese Kjellberg styrelseordförande och Erik Olin Country Managing Partner. I samma stund bildades också något unikt i branschen: en ledartrojka! När Balans träffar trion i Deloittes klassiska kontorshus på Rehnsgatan i Stockholm handlar första frågan just om tanken bakom ”treenigheten”.
– Idén kom utifrån partnergruppens diskussion om framtida ledning. Att dela på ledarskapet svarar mot ett behov av att hjälpas åt att navigera i en bransch och en omvärld i snabb omdaning. Revisionsyrket har ju förändrats mycket de senaste åren med nya regelverk och krav, samtidigt som vi ser en stark utveckling inom tech och rådgivning.
– Hela partnergruppen kände ett behov av att stanna upp och analysera läget. Vilket ledarskap behöver vårt företag för de möjligheter som vi har nu? Personligen tycker jag att det känns superbra att jobba med Erik och Therese. Vi känner varandra väl och har en grund av tillit till varandra, och inte minst viktigt, vi har roligt tillsammans!
– Att vi delar på ledarskapet bygger mer på kultur än på regler. Vi har alla tre vissa formella beslutsrättigheter som hänger samman med våra roller, men vi fattar besluten genom att bolla med varandra, rådfråga varandra och synka med varandra.
– Deloittes affär ser ju väldigt annorlunda ut i dag jämfört med för 25 år sedan då vi tre var nya i företaget. I dag har vi ett bredare tjänsteutbud som också innebär olika affärsmodeller för olika delar av vår business. Vi konkurrerar också med helt andra typer av företag i dag. Då pratade man om de stora revisionsbyråerna, nu är även de stora tech-spelarna våra konkurrenter.
– Om man jämför revisionssidan och rådgivningssidan så har vi kommit väldigt långt på revisionssidan. Våra kunder är några av de största, mest komplexa och mest krävande bolagen, i många fall svenska bolag med globala tentakler. Det finns mer för oss att göra även vad gäller revision, men där handlar det mycket om att bibehålla den nivå vi har. På rådgivningssidan däremot behöver vi fortsätta investera. Varumärket Deloitte är fortfarande mer associerat med revision, men vi är övertygade om styrkan av att ha båda delarna. Vi vill att samma kund ska anlita oss för både revision och rådgivning. Att kunden ska vara en Deloitte-kund och att vi över tid växlar mellan att arbeta tillsammans på revisions- och rådgivningssidan.
– Det handlar mycket om att affärsmodellerna ser annorlunda ut. Traditionellt management consulting har vi hållit på med ganska länge och där fungerar fortsatt den klassiska pyramiden. Men en allt större del av vår affär handlar om teknologi. Den verksamheten kräver att man bygger ut en hel produktionslinje innan man kan sälja den första enheten, ungefär som inom bilindustrin. Här krävs olika typer av industrispecifik kunskap och att vi har team på många olika ställen i världen för att kunna leverera tjänsten på ett konkurrenskraftigt sätt.
– Det är också en helt annan typ av talangpool inom tech-verksamheten än vad vi traditionellt har behövt attrahera. Så när det gäller att hitta rätt kompetens till rådgivningsdelen får vi inte lika mycket hjälp av varumärket som inom revision. Det är också en del av investeringen, att bli tydligare och framstå som ett bra alternativ, även för tech-talanger.
– Det gäller att komma ut och prata och lära känna målgruppen, som delvis är en helt annan än för revisionssidan. När vi säljer revision gör vi det till en fördefinierad målgrupp, CFO:s och i viss mån bredare inom ledningsgrupper. Att sälja ett S/4-projekt innebär att beslutet fattas på ett helt annat sätt. Det kan vara allt från styrelse och ledningsgrupp till IT-chefen och affärsområdeschefer.
(SAP S/4 HANA är den senaste versionen av SAP, en programvara för hantering av affärsprocesser, som ska möjliggöra effektiv databearbetning och informationsflöde mellan organisationer. SAP är också namnet på det tyska företag som utvecklar programvaran. reds. anm).
– Det är också väldigt intressant hur marknaden har utvecklats i termer av samarbete. För oss blir det allt viktigare att gå in i allianser och vara en del av ett större ekosystem. Vi ser en stor potential för svenska Deloitte att utnyttja allianser och samarbeten som vi har på global nivå.
– Många av våra kunder i Sverige vet inte hur stora vi är globalt, till exempel genom vårt partnerskap med SAP, Salesforce eller Nvidia. Att utnyttja den styrkan på den svenska marknaden är en outnyttjad potential.
– Ett perfekt projekt för oss kan vara ett företag som i dag säljer en produkt och inser att de behöver sälja den som en tjänst framöver. Till exempel ett företag som tillverkar borrar och som ser en möjlighet att i stället sälja förmågan att göra hål som en tjänst. Då hjälper vi företaget att förstå vad det innebär att sälja en tjänst i stället för en produkt utifrån både ett kundperspektiv och ett processperspektiv. Det påverkar deras affärsmodell, go-to-market och teknologi. Vi hjälper dem att identifiera rätt systemstöd och implementerar det tillsammans med kunden. Det är ett drömprojekt för oss, där vi kan skapa maximalt värde för våra kunder genom att kombinera industrispecifik kunskap och ta ansvar för att teknologin supporterar företaget på bästa sätt.
– Ofta finns det skatteimplikationer eller regulatoriska frågor som påverkar den nya tjänsten som företaget vill sälja. Då kan vi hjälpa kunden även med den delen. Vår styrka är att väldigt få aktörer, förutom vi själva, kan leverera en sådan helhetstjänst. Vi ser också våra mest framgångsrika projekt just nu är de som involverar flera affärsområden.
– Projekten kan kosta hundratals miljoner, och det måste redovisas på något sätt. Vi vill gärna komma in tidigt och ta ett stort ansvar från idé till implementation och i vissa fall till och med ta över driften av vissa system eller processer..
– Den utvecklingen hänger samman med globaliseringen och digitaliseringen, att vi ser ett mycket starkare och tajtare samarbete inom Sverige, såväl som med övriga Norden och Europa i dag, vilket gjort att behovet av att ha många kontor har minskat.
– Utvecklingen mot ett mindre antal kontor hänger också samman med vilka kunder vi har. Under tidigt 2000-tal bestämde vi oss för att satsa på större företag med breda och mångfacetterade behov. Vi är inte den bästa tjänsteleverantören för alla. Det är vi tydliga med och det står vi för.
– Vi hade en mycket välskött verksamhet inom redovisning och lön. I Deloittes långsiktiga strategi och tjänsteerbjudande ingår dock inte den typen av tjänster. Vi såg därför att det skapades bättre möjligheter för utveckling och långsiktig tillväxt genom att låta den delen av vår verksamhet gå över till ett bolag med fokus på de områdena. Det innebär att vi framöver kommer kunna satsa allt mer på investeringar och utveckling av tjänster som ingår i Deloittes globala strategi.
– Framför allt ökat samarbete kring kunder med verksamhet i flera länder. Längre fram finns möjligheten att fördjupa samarbetet med gemensamma investeringar och infrastruktur, men där är vi inte riktigt ännu.
– Det är en fantastisk möjlighet till utveckling för våra medarbetare i Sverige att jobba i team med utländska kollegor. I vissa fall på plats i det aktuella landet, i andra fall i huvudsak digitalt. Vi ser en stor potential i att låta våra medarbetare utvecklas i andra länder, mer sömlöst än i dag. Det här är ett slags samarbete och kompetensutbyte som vi börjar få till nu, men jag tror det kommer växa enormt under de närmaste åren.
– Om jag får börja, så skulle jag säga att det roligaste har varit att sätta en vision och strategi för framtiden tillsammans med partnergruppen. Mycket inspirerande!
– Jag håller med. Att titta på verksamheten med nya fräscha ögon har varit väldigt bra. För mig har det varit superspännande att jobba med Therese och Erik. Så roligt att fördjupa sig i frågor om medarbetarutveckling och kompetensutveckling! Framtidens revisor är en viktig fråga, och vi måste ta ägarskap över den.
– Just att få jobba tillsammans har varit roligt. En sak som verkligen engagerat mig är att utveckla det internationella samarbetet.
Fakta om Deloitte Sverige
Antal medarbetare i Sverige:
1 800
Uppdelat på kontor:
Stockholm: 1 200
Malmö: 200
Göteborg: 200
Övriga landet: 200
Medarbetare uppdelat på områden:
Revision: 600
Rådgivning, transformation och tech: 1 200
När Deloitte i december 2023 sålde sina affärsområden redovisning och lön till Accountor berördes cirka 130 medarbetare.
Exempel på Deloittes samarbetspartners inom tech:
Programvaruföretaget SAP, sedan 1989
Mjukvaruföretaget Salesforce, sedan 2006
Datorteknikföretaget Nvidia, sedan 2020