I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Därför ska du satsa på fastpris från start

Du som är ny i branschen har säkert redan fått rådet att köra fastpris från start. Det är ett klokt råd. Här djupdyker vi i fördelarna, utmaningarna och hur du kan komma i gång.

Att göra rätt från början är alltid enklare än att göra om i efterhand. Med fastpris har du dessutom större möjligheter att förverkliga din byrådröm. Det är viktigt att komma ihåg att fastpris gynnar både kunderna och byrån. Genom att sätta ett fast pris på de vanligaste tjänsterna skapar byrån utrymme för det som gör störst skillnad för kunderna. Rådgivning!

Nöjdare kunder ger i sin tur nöjdare konsulter – som tycker att det är kul, får jobba modernt och utvecklas på jobbet. Är du arbetsgivare är det här en lika viktig aspekt. Konkurrensen om talanger och rätt kompetens är stenhård ute på marknaden.

Prissättning viktig fråga i många år

Hur redovisningsbyråer ska ta betalt för den löpande redovisningen när smarta mjukvaror kan sköta det mesta på ett snabbt, tryggt och säkert sätt har varit en viktig fråga för branschen i många år nu. Fastpris – när man tar betalt för det värde man skapar för kunden, i stället för tiden man lägger ner – har varit det givna svaret.

Men att gå över till fastpris är inte alltid så enkelt som det låter. Alla kunder är inte “där” ännu och hur säger man nej till kunder som vill betala på det gamla vanliga sättet? Eller om du precis har startat en byrå och behöver få in alla sorters kunder för att få snurr på businessen? Fastpris går faktiskt inte heller att tillämpa på alla kunder.

Det där med prissättning kan med andra ord vara lite klurigt.

Debiterbara timmar allt färre

Samtidigt behöver redovisningsbyråer, som andra bolag, fundera på sin affärsmodell och prissättning löpande. Det är liksom inget man bestämmer en gång för alla. Tekniken utvecklas allt snabbare och de debiterbara timmarna blir färre ju mer mjukvaran kan sköta.

Fördelar för byrån med fastpris:

  • Ökad lönsamhet – med en relevant paketering av dina tjänster i kombination med automatiserade arbetsprocesser behöver du inte gå ner i pris. På sikt – när byrån har växlat över till ännu mer rådgivning – är kunderna dessutom beredda att betala mer
  • Förutsägbart – som byrå vet du vad som kommer in varje månad och kan planera för intäkter, utgifter och fatta välgrundade beslut för den egna verksamheten.
  • Bättre likviditet om kunderna betalar i förskott

Fördelar för kunderna med fastpris:

  • Tryggt och förutsägbart – de har koll på vad de betalar för, hur mycket det kostar varje månad och när de ska betala
  • Mer rådgivning – större fokus på deras företag, affärer och hur de kan ta nästa steg tillsammans med dig som är konsult

Utmaningar med fast pris:

  • Hitta rimliga prisnivåer – fundera på vad kunderna vill betala och vad byrån har för marginaler
  • Bestämma vilka tjänster som ska ingå – börja med de vanligaste och återkommande tjänsterna, som till exempel löpande bokföring, återrapportering och årsbokslut
  • Det som passar andra byråer kanske inte passar din – våga testa dig fram. Läskigt och utvecklande på samma gång!
  • Ibland förväntar sig kunderna mer än vad du kan leverera – så var tydlig med vad som ingår

Så här kommer du i gång:

  • Gå igenom dina tjänster och tänk igenom hur du skulle kunna paketera dem. Sätt ett pris för tjänster kopplade till den löpande redovisningen och ett annat för de mer kvalificerade rådgivningstjänsterna
  • Jobba 100% digitalt med automatiserade arbetsflöden
  • Börja tillämpa fastpris på ett antal av kunderna – då kan du testa om din prismodell håller
  • Gör fastpris till default för alla nya kunder
  • Kolla upp hur mycket byrån fakturerar kunden i snitt per månad – testa om det är ett rimligt pris
  • Kommunicera med dina kunder – berätta varför du gör det här och vad de får ut av det. Vem vill inte slippa otrevliga ekonomiska överraskningar och få ett engagerat bollplank i sitt företagande?

 

I Fortnox kan du få en sömlös och 100% digital process från ax till limpa.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare