Sök
Nyhetsbrev
Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.
Sök efter artiklar i din yrkesroll
Lönekonsult
Redovisningskonsult
Revisor
Skatterådgivare
2024.09.09
Vad får den ena byrån att ta stora kliv i sin digitaliseringsresa medan den andra står och stampar? Det undersökte Halmstads-studenterna Philip Tedeby och Lukas Frising. Attityder, företagskultur och förväntningar är några av fynden – men också att de cykliska arbetstopparna i branschen motverkar användningen av ny teknik.
text:
Erik Backlund
I juni publicerades uppsatsen Nyckelfaktorer för en lyckad implementering av digitala verktyg i revisionsprocessen, skriven av civilekonomstudenterna Philip Tedeby och Lukas Frising. Genom ett intresse för ny teknik, AI och digitaliseringsfrågor, kombinerat med en nyfikenhet på revisionsbranschen, fick de lust att undersöka vilka faktorer som får revisionsbyråers digitaliseringsstrategier att lyckas eller inte.
– När vi gick in i arbetet hade vi en bild av att användningen av framför allt AI skulle vara mer utbredd än vad den faktiskt visade sig vara, säger Philip Tedeby.
Genom kvalitativa intervjuer och teoretiska modeller kunde författarna dra sju slutsatser. Dels visade sig förväntningar på, och individers attityd till, digitala verktyg spelar en stor roll i vilken omfattning byrån lyckas implementera dem. Även systemens användarvänlighet och gränssnitt påverkade, men mer branschspecifika faktorer kunde också identifieras.
– Revisorns roll är väldigt cyklisk, med en högintensiv period under våren och en lugnare under hösten. Vi märkte att arbetstoppar kan ha en tydligt negativ inverkan på viljan att använda ny teknik, säger Lukas Frising.
– Man upplever helt enkelt inte att man har tid att lära sig något nytt i ett pressat läge, även om man vet att det innebär en effektivisering och i slutändan sparad tid. När man å andra sidan får det lugnare ser man inte vinsterna eller behovet på samma sätt, utvecklar Philip Tedeby.
En utmaning för branschen som upptäcktes var att det finns ett glapp mellan leverantörer av programvara och IT-system och slutanvändarna, något som författarna menar får störst konsekvenser för mindre byråer.
– De stora byråerna har i större resurser att både utveckla egna verktyg och kravställa gentemot externa leverantörer. Men även hos större byråer finns problem såsom system som inte samarbetar med varandra och verktyg som inte är helt anpassade efter revisorns uppgifter. Det leder till mycket administrativt arbete som hade kunnat undvikas och skapar en barriär gentemot ny teknik generellt, säger Philip Tedeby.
– Att höja blicken och se till de möjligheter som faktiskt finns tillgängliga. Det blir lätt att man fastnar i gamla hjulspår och använder beprövade metoder. Men också att aktivt främja och promota ny teknik. Satsa på att utbilda medarbetare och försök få med alla på tåget. Företagskulturen och ledningens inställning påverkar i stor utsträckning inställningen till all förändring, säger Lukas Frising.
– Se till just era behov. Många byråer köper in allting och verktyg de inte kommer att använda. Det skapar en sämre inställning till ny teknik genom system och verktyg man varken förstår vad de gör eller hur de fungerar, avslutar Philip Tedeby.
Läs vidare:
Läs också: