I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

Bejaka din nördiga sida – nischa byrån redan från start

Att förena nytta med nöje är alltid bra. Allt man gör blir lite roligare, oftast har man redan ett brett kontaktnät och har koll på vad det är som är viktigt för kunden och vad som behöver göras. Det finns med andra ord många fördelar med att nischa sin redovisningsbyrå redan från start.

Vad är din passion i livet? Bredvid jobbet alltså. Dans, teater, konst, sociala medier, träning, renovering och bygg eller grafisk formgivning? Tänk dig drömmen att kombinera saker du brinner för med ditt jobb som redovisningskonsult. Att få vara rådgivare till kunder och företag som älskar samma grejer som du – och som de inte kan få av någon annan än just dig.

Om du tycker att det låter som en byrådröm – se då till att nischa din byrå redan från start!

Här kommer några tips på vägen:

  • Jobba smart från start. 100% digitalt ger dig det där utrymmet du behöver för att kunna etablera dig samtidigt som du bygger och vårdar relationen med dina kunder. De vill ha en rådgivare som kan hjälpa dem att nå sina mål i livet och sitt företagande. Som nischad byrå är du deras perfect match. Dessutom – smart teknik är effektivt och du kommer inte undan att framtidens kunder förväntar sig att du jobbar modernt.
  • Tänk bort bilden av den traditionella byrån. För på något sätt vill du ju ändå särskilja dig, eller hur? Stick ut med namn, logga, hemsida, bilder, tonalitet och – inte minst – ditt erbjudande. Det du har hittar de ingen annanstans. Var tydlig med det och bjud på både dig själv och det du kan.
  • Var konsekvent. Som ny byrå och företagare vill man ju få in så många kunder som möjligt. Tänk därför på att rykten sprider sig snabbt och att ditt goda rykte hänger på att du levererar det du ska. Så ta dig an just de kunder och uppdrag där du vet att du kommer till din rätt.
  • Ta hjälp av vänner och bekanta. Både när det gäller att marknadsföra dig själv och din nya byrå och få värdefulla tips, tricks, idéer och hjälp. Och glöm inte att ge tillbaka genom att dela med dig av dina insikter och erfarenheter till andra.

Nischning har hittills – trots att det har varit en nyckel till framgång för många – varit ovanligt inom just redovisnings- och revisionsbranschen. Många experter spår dock att byråer som riktar sig mot vissa kundsegment kommer att få ett uppsving tack vare digitaliseringen. Och kanske är just du undantaget som bekräftar regeln?

Jobba modernt du också!

Som redovisningskonsult har du ett av de viktigaste jobben – att få Sveriges företagare att starta, växa och blomstra. Därför är vår målsättning på Fortnox att du ska kunna jobba mer med företagare, affärer och relationer än med administration.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

utgiven av

Ansvarig utgivare