Nätverk är viktiga! Så här ska du som redovisningsbyrå och redovisningskonsult tänka när det gäller att bygga nätverk.
Du har säkert också läst dem. Artiklarna om hur man kan nätverka sig till nytt jobb och fler uppdrag. Du har säkert också undrat om det verkligen stämmer att man kan hitta sin nästa anställning eller fler affärer “bara” genom att vara en fena på nätverk.
Det gör det! Här går vi igenom varför du ska jobba aktivt med att medverka i och bygga nätverk och hur du som redovisningsbyrå och redovisningskonsult kan tänka.
Nätverk ÄR viktiga.
Allt vi människor gör bygger på relationer till andra och vi väljer därför allra helst att spendera tid med de vi uppskattar och har förtroende för. Det gäller allt från kärlek och vänskap till när vi gör affärer och rekryterar.
I näringslivet handlar nätverkande om att sammanföra människor som gillar, respekterar och talar väl om varandra. Testimonials eller marknadsföring genom word of mouth och rekommendationer är andra uttryck som beskriver hur det funkar. Och vem gillar inte tanken på att anlita någon eller köpa något som personer man litar på kan gå i god för?
En annan fördel med att nätverka är erfarenhetsutbytet. Att lära av andra. Som kanske har gått på samma nitar som du och löst dem på smarta sätt. Som har skapat sina egna framgångsrecept och gärna delar med sig. Och tro oss – det finns väldigt många därute som är generösa. Tillsammans kan ni stötta och utveckla varandra, både som företagare och människor.
Genom att nätverka lär man sig av och hjälper varandra. Och man har såklart trevligt och roligt under tiden!
Här delar vi med oss av våra bästa tips på hur du ska tänka kring det här med nätverk:
För att få andra att prata gott om dig och din byrå gäller det att vara generös. Med din tid, det du kan och dina kontakter. Utgångspunkten är vad du kan göra för andra – inte vad de kan göra för dig. Tänker du så kommer du också att få mycket tillbaka.
Att vara generös är dock inte detsamma som att låta sig utnyttjas. Det gäller därför att röra sig i nätverk där det finns en balans mellan hur mycket man delar med sig och får tillbaka. Att ni ger och tar ungefär lika mycket.
Vem vill du helst göra affärer eller samarbeta med? En generös och seriös person eller en tjurig och oprofessionell person? Se till att du har ett rykte om dig att vara precis som du vill att dina affärspartners ska vara. Utstråla positiv energi och var glad och trevlig. Låt det bli ditt personliga varumärke.
Sitt inte och vänta på att andra ska höra av sig med smarta idéer, förslag eller för att dricka en kopp kaffe. Hör av dig du i stället. Det gäller allt från att scouta samarbetspartners och investerare till att hitta en mentor. Frågan är fri och det “värsta” som kan hända är att du får ett nej. Men kom ihåg att chansen att få ett ja är lika stor!
Att hitta nya nätverk kan vara lite klurigt och ta tid. Man vill ju engagera sig i sammanhang som är relevanta och roliga. Ett vanligt sätt är att jobba ideellt. Ett annat är att gå med i ett professionellt nätverk. Det viktiga är inte vad du gör, utan att du engagerar dig.
Storleken på ditt nätverk har faktiskt ingen betydelse. Använd de kontakter du har på ett smart sätt (se tipsen ovan) så kommer ditt nätverk att växa sakta men säkert.
Sociala medier är det bästa och enklaste sättet idag att hålla kontakten med ditt nätverk. Visa engagemang, tryck på gilla-knappen och kommentera. Svara på andras kommentarer och dela inlägg som fler i ditt nätverk kan ha nytta av.
Att nätverka är en social aktivitet som kan vara utmanande för en del. För att bli bra på att nätverka och få andra att snacka snyggt om dig behöver du utmana dig själv ibland, och prata, dela med dig eller öppna upp för nya kontakter trots att du kanske tycker att det är bekvämt.
Genom att tänka till kring de här tipsen och kanske omsätta några eller alla i praktiken så kommer fler att upptäcka och välja dig och din byrå till sin sparringpartner och rådgivare. Lycka till!
Håll dig uppdaterad om allt som händer inom redovisning & revision och företagande. .