Vid årsskiftet 2020/2021 startade Thobias Granström och Jonatan Brekke redovisningsbyrån Techonomic. De visste precis hur de skulle ha det och ville göra allt rätt från början – teknik i framkant, fast pris och fokus på att bygga bolag tillsammans med sina kunder. En modern redovisningsbyrå, helt enkelt.
Nu har det snart gått ett drygt år och Thobias och Jonatan delar med sig av sina bästa tips till dig som precis startat en byrå. Tipsen handlar om att allt från att satsa på mjuka värden till att våga ta betalt.
– Alla kan erbjuda löpande bokföring till ett rimligt pris. Det är inte där man kan vinna ny mark. Det gör man genom att satsa på relationen med kunderna och de mjuka värdena, säger Thobias.
Det kan vara allt från att återkoppla till kunderna – svara på mejl, i telefon eller på sms – till att automatisera processer för att frigöra tid, som man i sin tur kan lägga på att boosta deras verksamheter. Belöningen är att de både rekommenderar byrån till andra och väljer att stanna kvar.
– Man ska inte underskatta hur långt man kommer på det. Det kostar ingenting samtidigt som man får massor tillbaka. Jag blir lika förvånad varje gång jag hör att kunder har fått vänta flera dagar på svar från sin redovisningsbyrå, säger Jonatan.
Något som har underlättat samarbetet med kunderna är att Thobias och Jonatan har nischat sig. De flesta av Techonomics kunder är tjänsteföretag – konsulter, mäklare och influencers.
– Det har helt klart varit en fördel. Man inger förtroende när man har förståelse för deras bransch och verksamhet. Vi vet exakt hur de har det och vad de behöver göra, säger Thobias.
– Vi visste vad vart vi skulle när vi startade, men mycket runt omkring oss, som mjukvara och arbetssätt, har förändrats i en rasande takt under det här året. Vi har fått lära oss att vara flexibla och tänka nytt hela tiden, säger Jonatan.
Ett exempel är det här med fastpris, som Thobias och Jonatan har insett inte är riktigt så enkelt som de kanske trodde.
– När man är nystartad kan man ju inte välja sina kunder och vi har behövt förhålla oss till att en prismodell, i vårt fall ett abonnemang, faktiskt inte passar alla, fortsätter Jonatan.
Trots att det här med prissättningen har varit mer komplicerat än vad de trodde, så är ett viktigt tips från Thobias och Jonatan ändå att våga ta betalt. Vilket blir mycket enklare när du levererar det du lovat.
– Det är viktigt att leverera på det man tar betalt för, till exempel genom att finnas till för sina kunder när de behöver en. När man väl har byggt upp en kundstock är det också lättare att säga nej till de som vill fortsätta betala per timme, säger Thobias.
– Vi underskattade helt klart hur mycket tid och energi man behöver lägga ned på säljet, säger Thobias.
Startar man en byrå och inte har med sig några kunder in är försäljning helt avgörande, och likaså marknadsföring.
– Syns man inte, så finns man ju inte. Marknadsföring är något som vi fortfarande både vill och kan bli bättre på och just därför ligger det högt upp på vår agenda för 2022, säger Jonatan.
Som i alla små bolag är beslutsvägarna korta i Techonomic. Något som både Thobias och Jonatan gillar. Men en viktig lärdom är att ändå tänka igenom ett beslut eller en idé en extra gång.
– Även om du kan ändra allt imorgon, så är det bättre att landa först och inte vara alltför impulsiv. Det finns en anledning till att alla beslut inte ska gå fort, avslutar Jonatan.
Ett av besluten Thobias och Jonatan gjorde mycket research kring, var hur de skulle jobba med löpande avstämningar, bokslut och skatt tillsammans med sina kunder. Till slut hittade de en bra lösning som nu är integrerad i Fortnox.