I annonssamarbete med
Post banner
Foto: Kristian Pohl
100% byrå

5 tips på hur du stöttar dina kunder i sämre tider

Hur ska man som företagare tänka när allt pekar på att lågkonjunkturen lurar runt hörnet? Vilka råd kan du som är redovisningskonsult ge dina kunder för att de ska kunna bibehålla – eller till och med öka – sin försäljning i sämre tider?

Här guidar säljexperten Patrik Nordkvist dig som ska ge råd till dina kunder, Sveriges företag. Som egen företagare och ny i branschen kommer du säkerligen också att ha stor nytta av hans tips!

De 5 bästa tipsen till konsulter som vill boosta sina kunder inom försäljning

1. Involvera medarbetarna och skapa insikt kring allvaret

Uppmana dina kunder, företagen, att vara transparenta och öppna mot sina medarbetare, utan att för den skull vara alarmist. Det är helt okej att visa oro, men det är också viktigt att prata om lösningar tillsammans på företaget.

Involvera medarbetarna och få dem att förstå att alla kan bidra, inte bara säljare och ledning är viktiga för att ta hand om kunderna. Ge medarbetarna konkreta uppgifter som exempelvis “ring den här kunden en gång extra” eller “följ upp det här med kunden” – det gör det lättare för medarbetarna att komma i gång.

2. Lär känna dina kunder ännu bättre

Se till att företagen du jobbar med är nyfikna på sina kunder och att de tar reda på vad som är viktigt för dem just nu. Att de frågar hur det går och vad de har behov av framåt. Kan de jobba mer effektivt eller spara pengar på annat sätt? Här har vi ju också fått träning under pandemin i hur ett företag kan skapa värde under en kris – använd de erfarenheterna.

3. Öka tempot

I tuffare tider behöver företag och deras medarbetare nätverka mer, jobba mer med social selling, bygga vidare på sin kontaktlista och gasa ännu mer. Se till att dina kunder vårdar sina kunder, ringer en extra gång och gör det där lilla extra. Man kanske inte ser en effekt under lågkonjunkturen, men om man inte pratar och uppvaktar sina kunder under lågkonjunkturen blir det sannolikt tufft att prata med dem efter den.

4. Fokus på det som är viktigt

Företagen behöver lägga mer fokus på det som gör mest nytta för kunderna. Lyft fram det mer för dina kunder – och ta samtidigt bort det som är “nice to have”. Fokusera på kärnan och på det som verkligen skapar värde för kunden. Även här kan företagen dra nytta av sina erfarenheter från pandemin.

5. Var pragmatisk

Man ska inte säga ja till alla och gå inte med på vad som helst, även om det är tuffa tider. Det blir aldrig bra. Men kanske behöver dina kunder ändå anpassa sig något. Det kan vara värt för företagen att ge lite extra rabatt till en bra kund, vara taktisk i prissättningen eller erbjuda något som kunden har behov av, men som egentligen ligger lite utanför hur företaget brukar jobba.

 

Nyfiken på mer?

I podcasten I huvudet på entreprenör pratar Edit Künstlicher bolagsbygge med innovativa entreprenörer som delar med sig av känslor och erfarenheter. Som redovisningskonsult får du massor du både inspiration och viktig kunskap – sponsrad av Fortnox.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

Du behöver godkänna cookiepolicyn för att kunna se formuläret.

utgiven av

Ansvarig utgivare