I annonssamarbete med
Starta eget

5 steg till ett modernt arbetssätt

Många etablerade byråer brottas med att ställa om sitt eget och kundernas arbetssätt till digitalt och automatiserat. Undvik den processen genom att tänka rätt från start.

Det här är old news 2022, men här kommer ändå en snabb sammanfattning av varför du och dina kunder ska välja 100 procent digitalt:

  • Du kan hänga med i branschens omställning och driver du en byrå är det ett viktigt för att framtidssäkra den.
  • Du kan lägga större fokus på företagare, affärer och relationer och bli mer attraktiv som arbetsgivare i en bransch där konkurrensen om medarbetarna är stenhård.
  • Du får tid till att vara rådgivare och vara med och skapa ännu fler framgångsrika företag. Det ger i sin tur ännu nöjdare kunder.
  • Du kan fokusera på att utveckla och bredda byråns erbjudande, en viktig investering för framtiden, som på sikt ger ännu fler kunder och ännu nöjdare medarbetare.

När du nu har varför är det dags för hur. Vi ger dig checklistan med 5 steg i processen:

1) Skaffa smart bankkoppling

Bankkoppling innebär att kundens bank kan prata med oss och vi med kundens bank. Det är en förutsättning för moderna och automatiserade processer och vi kan koppla oss mot alla stora banker i Sverige.

  • Minskar risken för fel eller dubbelbetalningar.
  • Sparar tid för kunderna som slipper knappa in långa OCR-nummer.
  • Stärker kontrollen genom att all information är uppdaterad och man ser enkelt om något underlag saknas.
  • Koll på vilka fakturor som är betalda och vilka som inte är det.
  • Kunderna får en rättvis bild över sitt företag och kan följa transaktioner i realtid.
  • Bokföringen blir mer automatiserad och det kräver förr eller senare en bankuppkoppling.
  • Inget tak för antal transaktioner eller hur stort företaget är.

2) Låt mjukvaran ta hand om leverantörsfakturorna

I Fortnox Leverantörsfakturaattest gör mjukvaran allt, helt automatiskt. En faktura tas emot, tolkas om det behövs, konteras, attesteras, betalas, godkänns i banken och bokförs sedan.

  • Leverans direkt i Fortnox = inga onödiga stopp eller mellanhänder.
  • Full koll på alla fakturor, som är sökbara.
  • Välj e-faktura, det är snabbast, säkrast och dessutom billigt.
  • E-faktura är framtidens faktura eftersom allt fler företag har det som krav.
  • Skippa papperet.
  • Använd fakturatolkning eller e-faktura – all information är förifylld och ni kan hoppa över manuella arbetsmoment.
  • Attest ger kunden koll och systemet skickar notiser och påminnelser.
  • Kunden attesterar enkelt i appen.

3) Säg hej till automatisk fakturering

Med Fortnox Fakturering och Fakturaservice kan dina kunder fokusera på att leverera. Du som redovisningskonsult håller koll på avvikelser och resten tar vår företagsplattform hand om.

  • Slipp dubbelarbete genom att låta kunden skapa fakturan själv direkt i appen.
  • Dela upp jobbet, men behåll kontrollen genom behörighetssystem.
  • Leverans direkt i kundens system. Det innebär att all information är korrekt när kunden väljer att skicka med e-faktura.
  • Slipp påminnelser och bokföring av inbetalningar. Vi skickar fakturan på det sätt ni önskar och sköter resten till liten kostnad.
  • Kunden kan följa vad som händer med fakturan i realtid.
  • Om fakturan inte betalas i tid kan byrån coacha om nästa steg.
  • Bättre snurr på likviditeten när företagets kund betalar snabbare.
  • Inget tak för antal fakturor eller hur stort företaget är.

4) Säg hejdå till onödig administration med Kvitto & Resa

Att sköta utlägg, kvitton, traktamenten och milersättning har aldrig varit lättare. Det enda dina kunder behöver är en mobil.

  • Fota kvittot direkt i mobilen.
  • Kvittot tolkas och bokförs direkt efter attest, eller skickas till lön för utbetalning.
  • Kvittot sparas som underlag till verifikationen.
  • Koll på företagets resor och utlägg.
  • Byrån kan bestämma om underlaget ska skickas till lön för utbetalning eller direkt till bokföringen vid företagskort.
  • Transaktionerna på kundens företagskort matchas och följs upp automatiskt.
  • Inget tak för antal kvitton eller hur stora kunderna och deras företag är.

5) Jobba tillsammans med lönerna

Samarbete är det smartaste sättet att jobba med lönerna. När du använder Fortnox Lön i kombination med att dina kunder använder Fortnox Lön Personlig kan ni göra det ni är bäst och snabbast på. Ni får båda full koll på alla delar av löneprocessen.

  • De anställda rapporterar själva in avvikelser eller timmar i kalendariet och klarmarkerar när månaden är klar.
  • Medarbetarna kan se sina lönebesked direkt i appen = säkert och GDPR-korrekt.
  • De anställda kan se sina semesterdagar och sin flex.
  • Tack vare att tiderna attesteras har både byrån och företaget kontroll.
  • Enkelt att skicka meddelanden direkt till medarbetarna.
  • Via appen Kvitto & Resa hamnar underlagen direkt i Fortnox lön.

Lycka till på din resa mot en framtidssäkrad byrå!

Läs mer om Fortnox fyra sömlösa digitala arbetsflöden som du och dina kunder kan koppla på och samarbeta kring – fakturor, leverantörsfakturor, lön och kvitto & utlägg:

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

utgiven av

Ansvarig utgivare

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.