I annonssamarbete med
Post banner
100% byrå

3 anledningar – därför ska du marknadsföra din byrå

Syns du inte, så finns du inte. Det kan låta drastiskt, men så är det. Att skaffa nya kunder utan att du och din redovisningsbyrå syns är svårt. Att behålla dina befintliga kunder och/eller få dem att köpa in sig på fler delar av ditt erbjudande är minst lika svårt om du väljer bort att marknadsföra dig. Därför ska du marknadsföra din byrå.

Argumenten för att synas och marknadsföra sin verksamhet har dessutom aldrig varit starkare. Med dagens sociala kanaler är det enklare och billigare än någonsin att nå ut med sitt budskap till rätt målgrupp.

Dessutom – dagens kunder har helt andra förväntningar att hitta just dig och din byrå på Facebook, LinkedIn och Instagram än för bara fem-tio år sedan.

1. Marknadsföring ger fler kunder

Ändå är ett vanligt synsätt är “det finns inga pengar till marknadsföring”. Ett lika vanligt sätt att se på saken är “det finns pengar över i årets budget som vi kan bränna på marknadsföring”. Båda är fel, men på olika sätt.

Marknadsföring är ingen utgiftspost eller kostnad bland andra. Tvärtom. Ju fler människor du kan visa dig för, desto fler kunder och större intäkter får du. Fast på lite längre sikt jämfört med traditionellt sälj.

Att lägga pengar på att synas lite då och då, som när det finns extra pengar “som vi behöver bli av med” är inte heller den bästa vägen. Marknadsföring är en långsiktig investering, ett engagemang över tid som kräver en gedigen plan. Det tar tid att få räckvidd och nå ut med ditt budskap och erbjudande. Punktinsatser när budgeten medger det är helt enkelt inte särskilt effektivt.

2. Tänk digitalt redan från början

Det traditionella sättet att synas har varit organiskt. Genom att någon rekommenderar din byrå till andra, ger ett fint omdöme på din sajt eller att du då och då lägger ut ett inlägg på Facebook, Instagram eller LinkedIn.

Problemet med att synas organiskt är att räckvidden i de digitala kanalerna i dag är låg och att det, utan en budget för sponsring och en plan framåt, väldigt ofta blir sporadiskt. Med följden att även tillströmningen av nya kunder – i bästa fall – blir sporadiskt. Kunderna kommer med största sannolikhet inte att flöda in om du väljer att bara synas organiskt.

I den digitala eran behöver man i stället köpa exponering för att synas. Det vanligaste och lättaste sättet är att sponsra inlägg i sociala medier. Då köper du dig inte bara viss räckvidd – du kan dessutom målgruppsanpassa dina inlägg efter till exempel bransch, län, ort, ålder, eller det som passar dig och din byrå.

En fördel med att börja lägga pengar på exponering är att det tvingar dig att tänka till kring både budskap, målgrupper och en långsiktig plan. För så funkar det. När man börjar betala, då slutar man oftast att vara sporadisk.

En annan fördel med att köpa synlighet i sociala medier är att det är billigt jämfört med andra sätt att marknadsföra sig på. Du behöver inte ha en gigantisk marknadsföringsbudget som storbolagen, utan du kan nå ut till dina målgrupper till ett rimligt pris. En klar fördel för dig som nyss har startat din byrå och fortfarande är liten.

Det innebär också att du kan testa olika budskap och kampanjupplägg utan att det kostar skjortan.

3. Glöm inte att mäta

För att få koll på vilka budskap och kampanjer som funkar för dig behöver du kunna samla in och följa upp din data. Det gör du enkelt i sociala medier, där allt som rör klick och interaktioner och engagemang finns sammanställt. På så sätt kan du mäta hur mycket pengar du faktiskt lägger på att väcka intresse för ditt erbjudande och/eller driva in en ny kund.

När du har koll på det – ja, då kan du skruva på dina budskap, strategier och planer ytterligare. Och synas för ännu fler!

Håll dig uppdaterad om allt som händer inom redovisningsbranschen.

Missa inget!

Med Balans nyhetsbrev får du varannan vecka det senaste från revisions- och rådgivningsbranschen.

utgiven av

Ansvarig utgivare